Solister

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A

C

Den canadisk/portugisiske sopran, Cassandra Lemoine, er uddannet ved Det Kgl. Teater, hvor hun debuterede på Det Kgl. Teater ‘Papagena’ i Mozarts Tryllefløjten i 2017. I sæson 2019/2020 vendte hun tilbage til Det Kgl. Teater som ‘Johanna’ i Stephen Sondheims musikalske dramathriller Sweeney Todd efterfulgt af hendes debut på Operaen i København med Mozarts Bortførelsen fra Seraillet.

Efter at have afsluttet sin bachelor i musik ved University of Victoria i Canada flyttede Cassandra til København for at fortsætte sin uddannelse. Hun har optrådt som ‘Grete’ i Humperdincks opera Hans og Grete, som ‘Drusilla’ i Monteverdis L’incoronazione di Poppea, ‘Eurydike’ i Glucks Orfeus og Eurydike, ‘Dalinda’ i Händels Ariodante, ‘Madame Herz’ i Mozarts Skuespilsdirektøren, ‘The Vixen’ i Janáčeks Cunning Vixen, ‘Prinsessen’ og ‘Ilden’ i Ravels L’enfant et les sortilèges, ‘Lucia’ i Brittens Lucretia, ‘Pamina’ i Mozarts Tryllefløjten, ‘Oberto’ i Händels Alcina, ‘Ophélie’ i Ambroises Hamlet og ‘Sophie’ i Strauss’ Rosenkavaleren.

Cassandra Lemoine har også sunget den ikoniske rolle som ‘Christine Daaé’ i Andrew Lloyd Webbers musical The Phantom of the Opera på Det Ny Teater. Hun har optrådt flere gange på Copenhagen Opera Festival samt på Roskilde Festival med OperaRap: Opera Meets Rap.

I Canada har Cassandra sunget rollen som ‘Kuchtík’ i Dvoráks opera Rusalka samt ‘Hanne’ i Lehars The Merry Widow på Opera Nuovain Edmonton, ‘Belinda’ i Purcells Dido og Aeneas samt ‘Cis’ i Benjamin Brittens Albert Herring på Pacific Operain Victoria. I England har hun sunget ’Papagena’ i Tryllefløjten og ‘Hebe’ i Rameaus Les Indes Galantes på Woodhouse Opera Festival. Cassandra Lemoine sang rollen som ‘Zabel’ i Alfredo Keils opera A Serrana på Zezere Festival i Portugal, og hun fik sin amerikanske scenedebut i 2018 som solist med The Bach Choir of Bethlehem på Bach Festival i Pennsylvania, hvor hun optrådte og indspillede Bachs H-mol messe, Cantata 21 Ich hatte viel Bekümmernis og Händels Ode on St.Cecilia’s Day med Analekta Records.

Cassandra Lemoine er en efterspurgt koncertsolist inden for både barokmusik og nutidig musik. Hun fik sin solistdebut med Concerto Copenhagen på Hindsgavl Festival med Bachs Wedding Cantata under ledelse af oboisten Alfredo Bernardini, hun har optrådt med Jordi Savall på Næstved Early Music Festival, og hun forbliver en fast solist med Camerata Øresund ledet af violinisten Peter Spissky.

Dertil har Cassandra Lemoine sunget ved adskillige premierer af nykomponerede værker bl.a. som ‘Poeten’ i kammeroperaen Son of Heaven af ​​Moto Osada ved Vadstena-Akademien i Sverige samt som sopransolist i Nu og Efter af Niels Rosing-Schow skrevet til 150-årsdagen for Det Kgl. Danske Musikkonservatorium under ledelse af Michael Schønwandt.

 

Den svenske tenor, Conny Thimander, modtog sin Master of Arts-grad fra Operahögskolan i Stockholm.

Blandt hans engagementer i sæson 2019/2020 sang han ‘Spoletta i Tosca, ‘Fløjte’ i En skærsommernatsdrøm og ‘Merkurius’ i Orfeus i underverden – alt sammen ved Malmö Opera.

I de seneste sæsoner har Conny Thimander sunget i MF Langes to operaer Vom Mädchen, das nicht schlafen wollte i Theater Bonn og Die Schneekönigin i Deutshce Oper am Rhein, ‘Sandon’ i Blomdahls Aniara ved Malmö Opera, ‘Lindoro’ i Italieneren i Algier i Baden Baden, My brother is Don Juan ved Kungliga Operan i Stockholm og ‘Goro’ i Madama Butterfly ved Malmö Opera, ‘Missail/Idiot’ i Mussorgskijs Boris Gudonov og ‘Tanzmeister/Scaramuccio’ i Ariadne på Naxos ved Göteborgs Opera.

Tidligere sæsoner inkluderer ‘Tamino og Pong’ i Turando ved Kungliga Operan i Stockholm, ‘Basilio’ i Figaros Bryllup samt operaen Gegen die Wand ved Deutsche Oper am Rhein. Han sang med meget kort varsel rollen som den italienske sanger i Capriccio ved Kungliga Operan i Stockholm, hvor han også sang ‘Remendado’ i Carmen og ‘Harry’ i La fanciulla del West instrueret af Christof Loy.

Han har optrådt i operahuse som Teatro Piccolo Regio i Torino, Kungliga Operan og Drottningholms Slottsteater i Stocksholm, Wermland Opera, Folkoperan, Confidencen og Malmö Opera med dirigenter som Pier Giorgio Morandi, Ralf Weikert, Vincent de Kort, Mark Tatlow, David Björkman, Andreas Lönnqvist, Arnold Östman, Joakim Unander, Peter Dijkstra, Fredrik Malmberg, Gustav Sjökvist, Stefan Parkman og Risto Joost.

På koncertscenen har Conny Thimander sunget de fleste store oratorier. Rollen som ‘evangelist’ i Bachs passioner er blevet én af ​​hans specialiteter.

I 2006 blev Thimander tildelt 2. prisen i konkurrencen Gösta Winbergh Award, og i 2013 modtog han det svenske Wagner Selskabs Bayreuth-stipendium for rollen som ‘David’ i -Mestersangerne i Nürnberg.

D

Daniel Müller-Schott er en af ​​de mest efterspurgte cellister i verden – der har optrådt på alle de store internationale koncertscener. I mange år har han fortryllet publikum som ambassadør for klassisk musik i det 21. århundrede. New York Times henviser til hans “intensive udtryksevne” og beskriver ham som en “frygtløs spiller med teknik til at brænde”.

Daniel Müller-Schott optræder med førende internationale orkestre. I USA med orkestrene i New York, Boston, Cleveland, Chicago, Philadelphia, San Francisco og Los Angeles. I Europa med Berliner Filharmonikerne, Gewandhausorchester Leipzig, Bayrisches Staatsorchester og Münchner Philharmoniker, radioorkestrene i Berlin, München, Frankfurt, Stuttgart, Leipzig og Hamborg, København og Paris, Tonhalle-Orchester Zürich, London Symphony Orchestra, City af Birmingham Symphony Orchestra såvel som i Australien med Sydney og Melbourne Symphony Orchestra og i Asien med Tokyos NHK Symphony Orchestra, Taiwans National Symphony Orchestra og Seoul Philharmonic Orchestra.

Daniel Müller-Schott har optrådt med kendte dirigenter som Marc Albrecht, Vladimir Ashkenazy, Cristian Măcelaru, Thomas Dausgaard, Christoph Eschenbach, Iván Fischer, Alan Gilbert, Gustavo Gimeno, Manfred Honeck, Neeme Järvi, Karina Canellakis, Susanna Mälkki, Andris Nelsons, Gianandrea Noseda, Andrés Orozco-Estrada, Kirill Petrenko, Michael Sanderling und Krzysztof Urbański. Gennem mange år har han samarbejdet med Kurt Masur, Lorin Maazel, Yakov Kreizberg og Sir André Previn.

Udover opførelser af de store cellokoncerter har Daniel Müller-Schott en særlig interesse i at opdage ukendte værker og udvide cello-repertoiret, f.eks. med sine egne transkriptioner og gennem samarbejder med nutidige komponister.

Den unge trio, Dreamers’ Circus, er en ny drivkraft inden for nordisk verdensmusik. De er nyskabende, moderne og uendeligt innovative i deres tilgang til musikken. De henter inspiration fra folkemusikkens dybe traditioner og omdanner den til noget lyst, skinnende og nyt. Og netop dét har begejstret publikum verden over.

Dreamers’ Circus er: Nikolaj Busk (Danmark) på klaver og harmonika, Ale Carr (Sverige) på nordisk cittern og Rune Tonsgaard Sørensen (Danmark) på violin – Rune er tilmed medlem af den succesfulde Den Danske Strygekvartet og tidligere koncertmester i Copenhagen Phil.

De tre musikere i Dreamers’ Circus er hver især anerkendte og verdensturnérende musikere. Med stor akustisk kraft og enorm fleksibilitet undersøger bandet det musikalske materiale i et cirkus af spontane, kreative og eksplosive arrangementer. Deres utrolige teknik og fuldkomne musikalitet blander alle dele af deres verdener – der sammen resulterer i store, musikalske oplevelser. Bandets åbne tilgang til folkemusik har gjort dem kendte for at lave grænsesøgende projekter, og de samarbejder med andre ensembler og artister på tværs af genrer. Herunder regelmæssigt med Den Danske Strygekvartet og med Copenhagen Phil.

Dreamers’ Circus er opfindsomme og talentfulde i deres tilgang til folkemusikken og henter inspiration både i Danmark og Sverige, men også Island, Finland og det vindblæste Færøerne. Trioen har vundet fem prestigefyldte danske musikpriser, har turneret i hele Europa og givet koncerter i bl.a. Japan og Sydney Opera House. Deres første amerikanske turné i 2019 åbnede ører, øjne, sind og hjerter.

Dreamers ’Circus betragter deres traditionelle rødder som et udgangspunkt og er bevidste omkring, at traditioner ikke bør ikke være en hæmsko. Denne eventyrlystne holdning kombineret med deres enestående musikerskab har bragt dem i førerpositionen på både den nordiske folkemusik- og verdensmusikscene.

E

Den dansk-franske sopran Elsa Dreisig (f. 1991) har på få år opnået en rising star status og er blevet et efterspurgt navn på Europas store scener både som fast sanger på operaen i Berlin og med bærende roller i de store operahuse i London og Paris. Hun har modtaget Kronprinsparrets Kulturpris (2019), er blev kåret som “Årets operatalent” ved Copenhagen Opera Festival (2017) samt som “Årets unge solist” af både fransk radio (2015) og det prestigefyldte Victorires de la Musique Classique (2016). I 2016 vandt hun tilmed den prestigefyldte Plácido Domingos Operalia-konkurrence. Herefter tog musikkarrieren for alvor fart, og de seneste år er hun blevet et etableret og eftertragtet navn på den internationale operascene.

Elsa Dreisig er født i Frankrig og dimitterede fra Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse, Paris. Hendes mange roller for Berlin Staatsoper-ensemblet omfattede ‘Pamina’ i “Tryllefløjten”, ‘Euridice’ i “Orfeus og Eurydike”, ‘Diane’ i “Hippolyte et Aricie” under Sir Simon Rattle, ‘Grete’ i Schumanns scener fra Goethes “Faust”, ‘Grete’ i “Hans og Grete”, ‘Violetta’ i “La Traviata” og ‘Natascha’ i verdenspremieren på Beat Furrer’s “Violetter Schnee”.

Elsa Dreisig debuterede ved Opéra de Paris som ‘Pamina’ og er siden vendt tilbage som ‘Lauretta’ i “Gianni Schicchi”, ‘Elvira’ i “I Puritani” og ‘Zerlina’ i Ivo van Hoves nye 2019-produktion af “Don Giovanni”. Andre nylige højdepunkter inkluderer ‘Micaëla’ i “Carmen” på Festival d’Aix-en-Provence og ‘Musetta’ i “La bohème” samt debutrollen som Massenets “Manon” på Opernhaus Zürich.

I koncertsammenhæng har hun samarbejdet med orkestre som Les Musiciens du Louvre, Staatskapelle Berlin, Berliner Filharmonikerne, London Symphony Orchestra, Wiener Filharmonikerne og Munich Philharmonic under ledelse af dirigenter som Daniel Barenboim, Sir Simon Rattle, Marc Minkowski, Fabio Luisi, Franz Welser-Möst, Massimo Zanetti og David Zinman. Det er første gang, Elsa Dreisig skal optræde med Copenhagen Phil.

Elsa Dreisig har eksklusivaftale med Warner Classics (Erato). Hendes prisvindende første soloalbum “Miroirs” blev udgivet i 2018, og i 2020 udkom hendes andet album, “Morgen”, med pianisten Jonathan Ware. Hun er også med på de nylige optagelser af Beethovens “Kristus på Oliebjerget” med London Symphony Orchestra under Sir Simon Rattle og Massenets “Don César de Bazan”.

Elsa Dreisig er datter af den danske operasanger Inge Dresig og franske dramatiker, pianist m.m. Gilles Ramade.

G

Graabrødre Kammerkor er blandt de rigtig gode kammerkor i Danmark. Siden korets stiftelse i 1995 har koret været i konstant musikalsk udvikling. Udgangspunktet er den ældre europæiske kirkemusik fra renæssancen og barokken, men sideløbende fordyber koret sig også i et varieret udvalg af nyere værker og moderne musik. Koret øver hver mandag aften i Holmens Kirke i København og består af ca. 20 sangere i alderen 29-59 år. Ved siden af det seriøse arbejde i øvelokalet har sangerne et berigende socialt fællesskab, som også smitter af på musikken.

Kormusikkens a capella-univers er Graabrødre Kammerkors fundament, men mindst en gang om året opfører koret et større værk med musikere og solister, f.eks. H-mol-messen af Johann Sebastian Bach. Koret har i den forbindelse flere gange arbejdet sammen med dygtige musikere fra blandt andet Holmens Barokensemble og internationalt anerkendte solister som eksempelvis den lyriske tenor, Peter Lodahl.

Koncertaktiviteten er høj, og det bliver som regel til 10-15 koncerter om året. En håndfuld af dem afholdes på koncertrejser rundt omkring i Danmark eller i udlandet. Koret har blandt andet sunget i Provence, på Færøerne, på Bornholm og Christians Ø, i Gedächtniskirche i Berlin og i Notre Dame i Paris. Indimellem deltager koret i internationale korkonkurrencer, og det har været med stor succes. I 2011 vandt koret to guldmedaljer ved den internationale korfestival i Tampere, Finland. I 2007 vandt koret guld i kategorien Kammerkor ved den internationale korkonkurrence i Venedig og fik yderligere tildelt en specialpris for det moderne værk Wie ein Kind af Per Nørgaard. Tidligere er koret også blevet præmieret ved Johannes-Brahms korkonkurrence i Wernigerode i Tyskland i 2005, ved konkurrencen i Flanders-Maasmechelen i Belgien i 2001 og ved konkurrencen Crystal Chor i Tjekkiet i 1999.

Koret blev stiftet af de to organister Jakob Lorentzen og Mads Høck. Efter nogle år med musikalsk parløb valgte Mads Høck at stoppe som dirigent for koret. Jakob Lorentzen fortsatte frem til 2006, hvor Dorte Klingenberg Iversen overtog. I foråret 2009 til og med 2013 var Gorm Larsen dirigent, og i februar 2014 tiltrådte Egil Kolind på posten som korets nuværende dirigent.

H

J

Den danske operasanger Jacob Skov Andersen er født og opvokset i København. Hans musikalske løbebane startede allerede som 9-årig, da han blev optaget på sangskolen Sankt Annæ Gymnasium. Deraf fulgte flere år som sanger i Københavns Drengekor, der om noget lagde grundstenen for hans interesse for sang og musik. Han studerer nu til daglig på Operaakademiet ved Det Kgl. Teater hos forstander og sanglærer Anne Margrethe Dahl. Sideløbende med sine studier har han modtaget undervisning af den internationalt anerkendte tenor Reinaldo Macias og tidl. professor ved Guildhall School of Music & Drama Susan McCulloch.

Jacob Skov Andersen har allerede gjort sig bemærket i flere sammenhænge og er modtager af Roagerfondens talentpris 2019 og Edith Allers mindelegat 2019. Derudover blev han optaget på det nye og prestigefyldte 2-årige Young Artist Program på Det Kgl. Teater, hvor han har medvirket i flere produktioner bl.a. i rollen ‘Stimme eines Jungen Seemannes’ og ‘Ein Hirt’ i Wagners Tristan und Isolde’, ‘Gaston’ i Verdis La Traviata og som ‘Luke’ i The Handmaid’s Tale af Poul Ruders.

Han har allerede sunget hovedroller på den danske operascene og fik i februar 2020 således sin rolledebut som ‘Leander’ i Carl Nielsens Maskarade med Helsingør Kammeropera. I august 2019 debuterede han i rollen som ‘Rodolfo’ i Puccinis mesterværk La Boheme i forestillingen Tour de Boheme på Copenhagen Opera Festival. Han har desuden i løbet af de seneste år spillet hovedrollen som ‘Prins Pari’s i Operettekompagniet Polyhhymnias opsætning af Offenbachs Den Skønne Helene samt medvirket i kæmpe succesen Amadeus på Det Kgl. Teater.

Jacob Skov Andersen er en flittigt brugt solist i operakoncerter og oratoriesammenhæng, og han har bl.a. sunget det krævende tenorparti i Rossinis Petit Messe Solenelle, været tenorsolist i Mozarts Requiem, i Haydns Stabat Mater og flere gange i Händels Messias.

 

K

Kammerkoret CAMERATA er et professionelt arbejdende amatørkor grundlagt i 1965. Takket være den frugtbare kombination af rutineret professionalisme og amatørens engagement og intuitive glæde ved kormusikken kan CAMERATA i dag kalde sig et af landets førende kammerkor.

Repertoiret spænder vidt, men kernen udgøres til stadighed af en blanding af kirkelig og verdslig vesteuropæisk musik. Foruden en række a cappella-koncerter sætter koret også årligt nogle af de store oratorier op, hvoraf Händels Messias tre aftener op til jul i særlig grad er blevet en københavnerfavorit, som altid formår at trække fulde huse i Holmens kirke.

Kammerkoret CAMERATA er en vigtig aktør i det danske musikliv, og koret går aldrig af vejen for nye krævende opgaver. Gennem hyppigt samarbejde med både etablerede og debuterende komponister, solister og musikere er koret til stadighed med fremme og bidrager aktivt til en frugtbar udvikling af det klassiske musikmiljø i Danmark.

CAMERATAs særlige klang er ofte blevet rost og har gennem årene ført til at koret har modtaget en række priser. I september 2006 modtog CAMERATA således Den Europæiske korpris, overrakt af Hans Kgl. Højhed Prinsgemalen, og i 2008 blev det til en 1. pris ved årets Holmboe-konkurrence. Senest vandt CAMERATA i 2010 en delt 2. pris ved Aarhus International Choir Competition.

CAMERATA giver mange koncerter og gæster ofte kirker og koncertsale i både ind- og udland. Koret har gennem årene desuden indspillet utallige cd’er med musik af blandt andre Carl Nielsen, Vagn Holmboe og Poul Ruders, foruden en række udgivelser med musik til tekster af danske digtere. I 1999 gik prisen for bedste klassiske udgivelse ved Dansk Grammy til CAMERATAs forevigelse af Händels Messias. Korets seneste udgivelse, Dette Landskab fra 2011, som er en portræt-cd med udvalgte sange og korværker af Vagn Nørgaard, er blevet spillet flittigt på de danske radiokanaler.

Korets dirigent er svenske Jakob Hultberg. Han er uddannet i Göteborg og København og har siden arbejdet som dirigent både i symfonisk repertoire og inden for opera.

Kammerkoret Hymnia blev stiftet i København i 1983 og består af 28 rutinerede og engagerede sangere under ledelse af Flemming Windekilde. Koret har specialiseret sig i opførelser af nyere og ofte meget kompliceret kompositionsmusik og har i mange år været en etableret og anerkendt del af den danske korelite. Koret lægger vægt på at samarbejde med danske komponister og har gennem årene præsenteret ny dansk musik, blandt andet ved mange uropførelser.

Koret har vundet adskillige priser ved internationale konkurrencer og har udgivet flere cd’er med dansk og udenlandsk kormusik.

Hymnias dirigent Flemming Windekilde er uddannet på Musikvidenskabeligt Institut på Københavns Universitet, og i dirigentklassen på Det kgl. Danske Musikkonservatorium. Windekildes erfaring som dirigent spænder vidt, og han er senest blevet tilknyttet Radiokoret ved flere projekter og turneer.

Københavns Drengekor – Det Kongelige Kantori blev grundlagt i 1924 af Mogens Wöldike. I 1929 oprettede Københavns Kommune en Sangskole til koret, det nuværende Sankt Annæ Gymnasium. Siden 1959 har koret været tilknyttet Københavns Domkirke. I 2020 er Carsten Seyer-Hansen tiltrådt som ny kunstnerisk leder for koret.

I 1998 gav HM Dronningen bemyndigelse til at benytte titlen Det Kongelige Kantori, og i dag kan koret ofte opleves ved begivenheder i og omkring kongehuset. Senest har koret således medvirket ved fejringen af HKH Kronprins Frederiks 50-års fødselsdag i maj 2018.

Københavns Drengekor har rejst i hele verden og har givet koncerter på steder som Sydney Opera House, Teatro alla Scala i Milano, Notre Dame i Paris, Kings College i Cambridge og Westminster Abbey i London. Senest i maj 2019 har koret bl.a. givet koncert i Shanghai Oriental Art Center og Beijing Concert Hall.

Korets omfattende virke og høje kunstneriske niveau har betydet, at personligheder som Benjamin Britten, Raphael Kubelik, Sir Andrew Davies og Paul McCreesh har været at finde på dirigentpodiet. Store skandinaviske komponister som Poul Ruders, Per Nørgård, Knut Nystedt, Sven-David Sandström og Palle Mikkelborg har alle skrevet værker dedikeret til Københavns Drengekor.

Københavns Drengekor har jævnlige samarbejder med Det Kgl. Teater, DR SymfoniOrkestret, Copenhagen Phil og Københavns Barokensemble, der består af barokspecialister fra hele Norden. Med få undtagelser har koret medvirket ved Copenhagen Phils opførelse af Bachs Juleoratorium hvert år siden 1974.

M

Mathias Hammer (f. 1982) er TV- og radiovært, pianist og musikformidler. Han er uddannet klassisk pianist med debut fra Det jyske Musikkonservatoriums solistklasse i 2011.

Siden 2010 har Mathias Hammer været musikformidler i DR. Som radiovært præsenterer han bl.a. DR SymfoniOrkestrets Torsdagskoncerter. Han er den ene halvdel af programmet Hammer og Cilius, og han står bag en række podcast-serier om bl.a. Beethoven, Carl Nielsen og Niels w. Gade, som har været nomineret til de internationale radiopriser Prix Europa og Prix Italia.

På TV er Mathias Hammer holdkaptajn i Den Klassiske Musikquiz, ligesom han har var vært på bl.a. Danmark synger julen ind, Orkestret flytter ind, DR2 bringer kulturen ud og fællessangsmaratonet Live fra Højskolesangbogen.

Mathias Hammer har et alsidigt virke som scenevært. Han har været konferencier for hovedparten af landets symfoniorkestre og kammerensembler, og han er fast vært for bl.a. Hindsgavl festival, Copenhagen Opera festival, Stjernestunder i Tivoli og Frederiksværk Musikfestival. Desuden er han foredragsholder og formidler klassisk musik over hele landet.

Mathias Hammer har også et bankende hjerte for den danske sang. Han er flittig arrangør og akkompagnatør til fællessangaftener og har siddet i det udvalg, der har revideret den nye 19. udgave af Højskolesangbogen.

Michael Nagy er født 1976 og sang som barn i drengekoret Stuttgart Hymnus-Chorknaben, hvor han fik sine første sangleksioner. Han forsatte med sangstudier i Stuttgart, Mannheim og Saarbrücken hos bl.a. Rudolf Piernay og Irwin Gage. Han modtog også undervisning i direktion og rundede sine studier af med masterclasses hos Charles Spencer, Rudolf Piernay and Cornelius Reid. I 2004 vandt han og pianisten Juliane Ruf Hugo Wolf-Akademiet i Stuttgarts Internationale Lied Konkurrence.

Michael Nagy begyndte sin operakarriere som medlem af ensemblet i Komische Oper og hos operaen i Frankfurt, hvor han har sunget vigtige roller såsom ‘Papageno’ i Tryllefløjten, ‘Guglielmo’ i Così fan tutte, ‘Almaviva’ i Figaros Bryllup, ‘Hans Scholl’ i Den hvide Rose, ‘Wolfram’ i Tannhäuser, ‘Valentin’ i Faust, ‘Jeletzki’ i Spar Dame, ‘Marcello’ i La Bohème, ‘Albert’ i Werther for at nævne nogle få. Han har desuden optrådt på Deutsche Oper Berlin, Statsoperaen i München, Theater an der Wien og som ‘Wolfram’ i Tannhäuser på operaen i Oslo (2010) og ‘Graf Luna’ i Pfitzners Palestrina på Bayerische Staatsoper i München.

Han er eftertragtet som oratorie- og koncertsanger. Han har et tæt samarbejde med Philippe Herreweghe, hvilket bl.a. har inkluderet opførelser af Bachs Matthæus Passion på Lincoln Center New York, Mendelssohns Elijah samt Mahlers Rückertlieder og Wunderhornlieder. Desuden har Helmuth Rilling støttet og fulgt ham helt fra begyndelsen.

Han har optrådt med bl.a. Konzerthausorchester in Berlin, the Museumsorchester in Frankfurt, the Gewandhausorchester in Leipzig and to the Schleswig-Holstein Musik Festival. Adam Fischer and the Chamber Orchestra of Europe, Paavo Järvi, Christoph Eschenbach og NDR Sinfonieorchester, Riccardo Chailly. i 2010 medvirkede han for første gang i Beethovens 9. symfoni – i et antal opførelser i Tokyo sammen med tenoren Dominik Wortig og Helmuth Rilling som dirigent.

Efter en succesfuld sæson 2012/2013, som inkluderede roller som Papageno i Tryllefløjten med Berliner Filharmonikerne ledet af Sir Simon Rattle, begyndte Nagy på Lucerne Festival i rollen som ‘Gunther’ sammen med Bamberg Symphony Orchestra ledet af Jonathan Nott. Han har sunget rollen som Falstaff på Deutsche Oper Berlin, som Don Giovanni på den Norske Opera Oslo og Bayerische Staatsoper. Derudover koncertprojekter med Sjostakovitjs 14. symfoni med Marek Janowski og Berlins Radio Symphoniorkester, Mendelssohns Walpurgisnacht med München Philharmonien ledet af Pablo Heras-Casado, såvel som koncerter med Freiburg Barokorkester under ledelse af René Jacobs på Mozarteum Salzburg og på Paris Opéra Bastille med Gerold Huber.

P

S

Steffen Bruun er uddannet hos Lars Waage og John Guttman på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium samt ved operaakademiet i Sydney hos professor Michael Halliwell.

I 2005 debuterede han som ‘Kejseren’ i Stravinskijs Nattergalen på Den Fynske Opera. Derudover har han bl.a. sunget ‘Sarastro’ i Mozarts Tryllefløjten på Nyborg Sommeropera. En meget elsket rolle er også ‘Caronte/Plutone’ i Monteverdis L’Orfeo, som han har sunget adskillige gange bl.a på Hofteatret. På Copenhagen Opera Festival kunne man høre Steffen som ‘Comte de Grieux’ i Massenets Manon sammen med sopranen Patricia Petibon.

Steffen Bruun er en ofte anvendt oratoriesolist og kan jævnligt høres i de store oratorier af Bach, Schütz, Haydn, Händel og Mozart samt i så forskellige værker som Janacéks Glagolitiske Messe, Berlioz’ L’Enfance du Christ, Beethovens C-dur-messe, Rossinis Petite Messe Solennelle, Monteverdis Mariavesper og Buxtehudes Membra Jesu Nostri med orkestre som DR SymfoniOrkesteret, Concerto Copenhagen, Malmø Symfoniorkester, Kieler Barock, Flensburger Bach-Orchester, Oxford Philomusica samt Odense-, Aalborg og Sønderjyllands Symfoniorkestre.

Steffen Bruun har indspillet bassolistpartiet i uropførelsen af Klenaus 9. symfoni samt ‘Vægteren’ i Nielsens Maskerade – begge med DR SymfoniOrkestret. Han er ansat i DR Vokalensemblet og er desuden en del af det Berlinerbaserede Home Opera, hvor han er en yndet sanger og konferencier.

 

Signe Asmussen er uddannet på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium i København hos Bodil Øland og Keld Thaarup. Hun debuterede i 2001 fra Solistklassen samme sted med strålende anmeldelser, der udråbte hende til ”en sanger med ekstraordinære muligheder” og en ”vokal intimforfører”.

Nysgerrighed og en glubende appetit på nye udfordringer har ført hende ad mange forskellige veje, og hun har nu for alvor slået sit navn fast som én af de mest alsidige og karismatiske sangerinder, en musikalsk kamæleon, som uden problemer boltrer sig i snart sagt alle genrer.

Med en forkærlighed for lied’en som enkelt udtryksmiddel har favoritdisciplinen altid været lied-koncerter, som bringer hende tæt på publikum, og med et enormt og alsidigt repertoire er hun en af landets mest efterspurgte lied-fortolkere. Som medstifter af Liedkompagniet, ledet af pianisten Christian Westergaard, og igennem et mangeårigt, fast samarbejde med pianisterne Arne Jørgen Fæø, Christen Stubbe Teglbjærg, Berit Johansen Tange, Jesper Koch og Erik Kaltoft har hun givet et utal af koncerter herhjemme og i udlandet, hvor hun også har arbejdet med prominente pianister som Howard Shelley, Peter Hill og Rudolf Janssen, med recitals i National Gallery og Wigmore Hall i London, Symphony Hall i Birmingham, The National Galleries i Edinburgh og Concertgebouw i Amsterdam. Hendes utrættelige indsats for lied’ens udbredelse indbragte hende i 2009 den prestigefyldte Aksel Schiøtz-pris.

Hun er tilbagevendende solist med snart sagt alle landets orkestre, og har arbejdet med dirigenter som Thomas Dausgaard, Lan Shui, Franck Ollu, Tobias Ringborg, Michel Tabachnik, Michael Seal, Alexander og Howard Shelley og Rodolfo Fischer, ligesom hendes store interesse for kammermusik og ny kompositionsmusik har bragt hende i tæt kontakt med ensembler som Copenhagen Saxophone Quartet, Esbjerg Ensemble og Storstrøms Kammerensemble, med hvem hun igennem årene har udviklet et tæt samarbejde.

Derudover har Signe Asmussen medvirket i flere operaforestillinger på Det Kgl. Teater og med Den Jyske Opera og har senest, som fast medlem af Guido Paevatalus turnerende kammer-operakompagni “Guidopera”, sunget hovedpartier som bl.a. ‘Cio-Cio San’ i Butterfly, ‘Rosina’ i Barberen i Sevilla og ‘Floria Tosca’ i Tosca. Udover Aksel Schiøtz prisen har hun modtaget adskillige priser og legater, bl.a. Dansk Komponistforenings Musikerpris, Sonnings Stipendium, Holstebro Musikpris, Rhein van Hauens Legat, og Tonny Landy og Tove Hyldgaards Legat. Endelig har hun udgivet talrige CD-indspilninger for bl.a. DaCapo og Classico.

V

Viktoria Mullova har studeret ved Central Music School i Moskva og ved Moskvas konservatorium. Hendes ekstraordinære talent fangede international opmærksomhed, da hun vandt førstepræmien ved Sibelius-konkurrencen i Helsinki i 1980 og guldmedaljen ved Tjajkovskij-konkurrencen i 1982. Det blev i 1983 efterfulgt af hendes dramatiske og meget omtalte afhop fra Sovjetunionen. Hun har siden optrådt med de fleste af verdens største orkestre og dirigenter og på de store internationale festivaler. Hun er i dag kendt verden over som en violinist med enestående alsidighed og musikalsk integritet. Hendes nysgerrighed spænder over barok og klassisk til de mest moderne påvirkninger fra fusions- og eksperimentel musikken.

Viktoria Mullovas nysgerrighed har ført til samarbejder med tidlige instrumentbands som Orchestra of the Age of Enlightenment, Il Giardino Armonico, Venice Baroque og Orchestre Révolutionaire et Romantique. Hun har en stor tilknytning til Bach. Hendes fortolkninger heraf er blevet anerkendt verden over og er af The Guardian blevet omtalt som: “At høre Mullova spille Bach er simpelthen en af ​​de største ting, du kan opleve…”.

Viktoria Mullovas satsning på kreativ moderne musik startede i 2000 med albummet “Through the Looking Glass”, hvor hun spillede verdens-, jazz- og popmusik arrangeret af Matthew Barley, som blev opfulgt af albummet ‘The Peasant Girl’. Projektet viser en anden side af hende, da hun ser på sine bønderødder i Ukraine og udforsker sigøjnernes indflydelse på den klassiske musik og på jazzgenren. Hendes seneste udgivelse, “Stradivarius in Rio” er inspireret af hendes kærlighed til brasilianske sange af komponister som Antonio Carlos Jobim, Caetano Veloso og Claudio Nucci. En cd med samme navn er blevet særdeles vel modtaget – ligesom hun har spillet talrige koncerter med denne musik i hele Europa. Foruden sine egne projekter har hun også bestilt værker fra unge komponister som Fraser Trainer, Thomas Larcher og Dai Fujikura. Al denne rige musikalske mangfoldighed er blevet fejret i flere højt profilerede koncerthuse som Londons Southbank Centre, koncerthuset i Wien, Auditorium du Louvre i Paris, af Barcelona Symphony Orcehstra samt på Musikfest Bremen og Helsinki Music Festival.

Denne sæson spiller Viktoria Mullova det klassiske og romantiske repertoire med flere store orkestre og dirigenter. Her kan nævnes Moskva Philharmonic Orchestra, Orchestre National des Pays de la Loire, Helsinki Philharmonic, Houston Symphony, Barcelona Symphony og NHK Symphony Orchestras. Hendes kammermusikprojekter inkluderer ‘Music we Love’; en duo med Misha Mullov-Abbado (kontrabas) med hans originale kompositioner, arrangementer af brasilianske og hebraiske sange samt værker af Schumann og Bach. Med Alasdair Beatson spiller hun Beethovens recitationer, som de for nylig har optaget og planlagt til udgivelse i 2021.

Viktoria Mullova spiller enten på sin ‘Jules Falk’ 1723 Stradivarius eller en Guadagnini-violin.