Orkestret

CHEFDIRIGENT

Toshiyuki Kamioka tiltrådte som Copenhagen Phils chefdirigent fra sæson 2016/2017 for en seksårig periode. Han er født i 1960 i Tokyo, hvor han har studeret direktion, komposition samt klaver og violin på National University of Fine Arts & Music. I 1982 blev han belønnet med den eftertragtede ’Ataka Prize’, og to år senere modtog han et Rotary legat til at studere direktion hos Klauspeter Seibel på kon­ser­va­to­riet i Hamborg.

I 1987 havde han opnået en stilling som le­ktor i kam­mer­mu­sik og ak­kom­pag­ne­ment på Kon­ser­va­to­riet i Ham­borg, og i sæson 2000/2001 blev han pro­fes­sor for ope­ra­klas­ser­ne på Frank­furt-am-Main Kon­ser­va­to­riet. Siden efter­år­et 2004 har han været pro­fes­sor på Hoch­schu­le für Musik Saar i Saar­brück­en, hvor han ar­bej­der med ud­vik­ling­en af den kom­men­de diri­gent­­ge­ne­ra­tion – en opgave, der holder ham skarp og pro­­fes­sio­nel helt ud i fingerspidserne.

Toshiyuki Kamioka fik sin første teatererfaring som repetitør for solister og som kapelmester ved Städtische Bühnen i Kiel. Fra 1992 til 1996 var han 1. Kapelmester ved Aalto Theater i Essen. Mellem 1996 og 2004 var han Generalmusikdirektør i Hessisches Staatstheater i Wiesbaden. I løbet af de otte sæsoner fra 1998 til 2006 var Kamioka chefdirigent for Nordwest-deutsche Philharmonie i Herford og blev samtidig regelmæssigt inviteret til at turnere i Tyskland og i udlandet. Koncerter med ensembler som fx NHK Symphony Orchestra i Tokyo og Bamberg Symphony Orchestra har givet Kamioka et internationalt ry, hvor både pressen og offentligheden har rost ham for hans sofistikerede musikalske fortolkninger. Udover hans dirigentengagementer optræder Toshiyuki Kamioka jævnligt som en subtil og virtuos klaversolist.

Toshiyuki Kamioka blev Generalmusikdirektør for Wuppertal Symfoniorkester i sæson 2004/2005 og blev fra sæson 2009/2010 til­lige chef­di­ri­gent og kunst­ne­risk leder her. Under hans stafet har Wuppertal Sym­fo­ni­or­kes­ter udviklet sig be­tyd­e­ligt både mu­si­kalsk og tek­nisk til et or­ke­ster i top­klasse. Kamioka har samtidig fungeret som General­mu­sik­di­rek­tør for Saar­länd­isches Staats­theater i Saar­brück­en sid­en sæ­son 2009/2010 ind­til som­mer­en 2014. Siden 2014/2015 har han været General­musik­di­rek­tør og opera­chef på Wup­per­tal­er Bühnen und Sin­fo­nie­or­che­ster GmbH.

I 2010 modtog Toshiyuki Kamioka ’Von der Heydt-Kulturpreis’ i Wuppertal. I begyndelsen af 2011 tildelte Music Pen-Club Japan ham en ’koncert Prize’ for sit arbejde som dirigent for japanske orkestre samt for at have turneret i Japan med Wuppertal Symfoniorkester.

Augustinus Fonden støtter ansættelsen af Toshiyuki Kamioka som Copenhagen Phils chefdirigent.

Copenhagen Phil is proud to present Toshiyuki Kamioka as our new Chief Conductor. He is starting his six-year tenure this 2016/2017 season. He was born in Tokyo in 1960, where he studied conducting, composition, piano and violin at the National University of Fine Arts and Music. In 1982, he was awarded the coveted ‘Ataka Prize’ and, two years later, received a Rotary International Fellowship to attend the Hochschule für Musik und Theater in Hamburg, where he studied conducting under Klauspeter Seibel.

By 1987, he had received a position as Lecturer in Chamber Music and Accompaniment at the Hochschule für Musik und Theater in Hamburg and, during the 2000/2001 season, he served as Professor for the Opera Studio at the Hochschule für Musik Frankfurt-am-Main. Since Autumn 2004, he has been Professor of Conducting at the Hochschule für Musik Saar in Saarbrücken, where he works towards the development of the next generation of conductors.

Toshiyuki Kamioka gained his first opera conducting experience as solo repetiteur and Kapellmeister at the Städtische Bühnen in Kiel (currently known as Theater Kiel). From 1992 to 1996, he was the lead Kapellmeister at the Aalto Theater in Essen and between 1996 and 2004, he held the post of General Music Director at the Hessisches Staatstheater in Wiesbaden. During his eight seasons, from 1998 to 2006, as Chief Conductor of the Nordwestdeutsche Philharmonie in Herford, he was regularly invited to tour with orchestras in Germany and abroad. Concerts with such ensembles as the NHK Symphony Orchestra in Tokyo and the Bamberg Symphony Orchestra have gained him an international reputation where both the press and audiences have praised him for his musical and sophisticated interpretations. In addition to his commitments as conductor, Toshiyuki Kamioka performs regularly as a concert pianist.

Toshiyuki Kamioka became the General Music Director of the Sinfonieorchester Wuppertal (SOW) in the 2004/2005 season and became the Chief Conductor and Artistic Director in 2009/2010. Under his baton, the Sinfonieorchester Wuppertal has developed both musically and technically into a top-class orchestra. Toshiyuki Kamioka has also served as the General Music Director of the Saarländisches Staatstheater in Saarbrücken from the 2009/2010 season until the summer of 2014. Since 2014/2015, he has been the General Music Director and Opernintendant at the Wuppertaler Bühnen.

In 2010, Toshiyuki Kamioka received the ‘Von der Heydt-Kulturpreis’ in Wuppertal. At the beginning of 2011, the Music Pen Club Japan awarded him the ‘Concert Performance Prize’ for his work as a conductor of Japanese orchestras and for his tours to Japan with the Sinfonieorchester Wuppertal.

ÆRES-GÆSTEDIRIGENT

Christoph Eschenbach er et fænomen blandt den øverste liga af internationale dirigenter. Han hører til den tyske elite og er anerkendt verden over som både dirigent og pianist – og er elsket af publikum for hans særlige evne til altid at tilføje hans optrædener en sjælden følelsesmæssig intensitet. Eschenbach er berømt for bredden af ​​sit repertoire og dybden i sine fortolkninger. Han har haft chefdirigent-stillinger ved mange førende orkestre og opnået de højeste musikalske hædersbevisninger.

Eschenbach er uddannet i Hamborg, hvor hans to mentorer – George Szell og Herbert von Karajan – har haft en gennemgribende indflydelse på hans dirigentvirke. Han debuterede i 1975 med San Francisco Symphony Orchestra. I dag er Christoph Eschenbach yderst efterspurgt blandt verdens fineste operahuse og orkestre herunder orkestrene i Wien, Berlin, Paris, London, New York, Boston, Chicago, Los Angeles, Milano, Rom, München, Dresden, Leipzig, Madrid, Tokyo og Shanghai.

Christoph Eschenbach er i dag chefdirigent for Konzerthausorchestra Berlin. I 2017 modtog han ærestitlen fra National Symphony Orchestra i Washington efter at have tjent som chefdirigent fra 2010 til 2017. Derudover har han været chefdirigent for Orchestre de Paris (2000–2010), Philadelphia Orchestra (2003–2008), NDR Symphony Orchestra (1998–2004) og Houston Symphony (1988–1999).

Eschenbach er født i hjertet af et stormfuldt, krigshærget Europa i 1940, og hans tidlige barndom blev arret af en række personlige tragedier. Her blev musikken hans frelser, og hans liv ændrede sig, da han begyndte at spille klaver. Nu, i en alder af 81 år, er hans skarpe kunstneriske nysgerrighed uformindsket. Han har en personlig mission om at føre den musikalske fakkel videre til den næste generation af talenter – hans opdagelser inkluderer her bl.a. pianisten Lang Lang, violinisten Julia Fischer og cellisterne Leonard Elschenbroich og Daniel Müller-Schott.

Louis-Hansen Fonden støtter ansættelsen af Christoph Eschenbach som Copenhagen Phils æres-gæstedirigent.

ÆRES-DIRIGENT

Lan Shui har været kunstnerisk leder og chefdirigent ved Singapore Symphony Orchestra siden 1997, kunstnerisk rådgiver ved the National Taiwan Symphony Orchestra siden 2010 og fra 2007 til 2016 var han chefdirigent for Copenhagen Phil. Under Lan Shuis ledelse har Singapore Symphony Orchestra udviklet sig til et orkester i verdensklasse, og han har sammen med orkestret eksklusivaftale med pladeselskabet BIS. Han har dirigeret orkestret på flere meget roste turnéer i Tyskland, Schweiz, Japan, Kina, Hong Kong, Taiwan, Frankrig, Spanien og USA.

Som gæstedirigent har han stået i spidsen for en lang række orkestre både i USA, Canada og Europa – bl.a. LA Phil, Baltimore Symphony, Detroit Symphony, Houston Symphony, Minnesota Orchestra, Deutsches Symphonie-Orchester (Berlin), Göteborg Symfoniorkester samt Radioorkestrene i Frankfurt og Stuttgart. Han har optrådt på festivaler som Tanglewood, Aspen, Round Top, Eastern Music og Casals Festivalen og har desuden været 1. gæstedirigent ved Aalborg Symfoniorkester.

Lan Shui er født i Hangzhou i Kina. Han har studeret komposition på konservatoriet i Shanghai og taget eksamen i direktion fra konservatoriet i Beijing. I 1986 fortsatte Lan Shui sine studier ved Boston University og deltog i Tanglewood Festivalen, hvor han arbejdede tæt sammen med Leonard Bernstein. Fra 1992 til 1994 var han assistent for dirigenten David Zinman ved Baltimore Symphony Orchestra. Fra 1994 til 1997 var han Neeme Järvis assistent ved Detroit Symphony og Kurt Masurs assistent ved New York Philharmonic samtidig med, at han deltog i Boulez og Cleveland Orchestras Young Conductors’ Project i Paris.

Siden 1998 har Lan Shui indspillet over 16 cd’er på pladeselskabet BIS. Cd’en Seascape, som han indspillede med Singapore Symphony Orchestra, blev valgt som én af de bedste udgivelser i 2007 af International Music Web, og cd’en Movement med DR’s Radiosymfoni blev nomineret til en grammy. Han har modtaget flere internationale priser bl.a. fra Beijing Arts Festival, New York Tcherepnin Society, Besancon dirigentkonkurrencen og Boston University (Distinguished Alumni Award).

Derudover har Lan Shui dirigeret blandt andre San Francisco Symphony, Shanghai Symphony Orchestra, Orchestra National des Pays de la Loire og Iceland Symphony Orchestra.

1. VIOLIN

Jeg er født i 1967 i Hønefoss i Norge og bor i Sorgen­fri. Min far prøvede at få min storebror til at spille violin. Det lykkedes ikke særlig godt, så da jeg var 7 år, gav han violinen til mig. Det var heller ikke specielt let i starten, for jeg ville helst spille fodbold. Men med list og tålmodighed klarede han at undervise mig i de første år.

Jeg har studeret i Oslo, Hannover, Minneapolis og Køb­enhavn og har tidligere været ansat som koncert­mester i Det Kgl. Kapel og Oslo Filharmonien. Sideløbende med orkesterarbejdet har jeg haft en omfattende solistkar­riere og har været solist med alle de norske symfoni­orkestre samt orkestre i Danmark, Finland og USA. Som kammermusikelsker og primarius i Poseidonkvartetten nyder jeg at spille især Beethovens strygekvartetter. Det er meget krævende, men det er en fantastisk verden. I min fritid kan jeg godt lide at lege med mine tre børn, spille snooker, fodbold eller studere direktion. Som ægte nordmand elsker jeg at stå på ski og prøver hvert år at løbe mindst et skimaraton.

Jeg føler mig rigtig heldig, fordi jeg får lov til at spille på orkesterets Stradivarius. Den er fantastisk. Copenhagen Phil har haft en forrygende ud­vikling de seneste år. Jeg kan godt mærke åbenheden, nysgerrigheden og viljen til at lære. Jeg tror, orkes­teret har fat i nøglen til udvikling, og jeg håber og tror, at orkesteret vil fortsætte med at udvikle sig videre i de kommende år.

Jeg begyndte at spille violin, da jeg var 5 år, efter at mine forældre (begge professionelle percus­sio­nist­er) vendte tilbage fra en orkesterturné i Korea med en lille violin til mig. At vokse op i en musiker­familie har betydet, at musik været overalt omkring os. Min bror valgte at spille cello, og indtil den dag i dag har vi ofte spillet kammer­musik sammen. Det er vidunder­ligt at dele den fantastiske følelse, det er, at lave musik.

Før jeg valgte at blive professionel musiker, tog jeg i flere år mange ballettimer. Det lærte mig meget omkring disciplin og om – hvilket også gælder ved at spille et instrument – hvor vigtig alle former for interaktion med mennesker er. I dag er dans en af ​​mine yndlingsting at lave i min fritid.

Uden over klassisk musik har jeg altid elsket jazz, balkan folk, blues, RnB, pop og Techno, hvilket har påvirket min måde at forstå – samt min tilgang til – musikken. Jeg elsker at skrive og omdanne klassisk musik til pop, jazzede- og bluesy sange. Og så elsker jeg at synge.

Men en af ​​mine største interesser er kunst, som også inspirerer mig meget i forhold til at spille violin. Kunsten hjælper mig med at udtrykke mig selv – ikke kun på en hørbar, men også en synlig måde. Jeg maler og tegner ret meget, og jeg elsker også at designe mode. Selvom jeg er autodidakt på mange måder (især når det kommer til at synge eller male), er det ting, som jeg nyder og elsker.

Jeg født i 1965 og bor i Hvidovre.

Jeg begyndte at spille som 5årig efter mine forældres ønske. Jeg afsluttede min 11 års uddannelse på Moscow Central School of Music og gik derefter fem år på Konservatoriet i Moskva hos professor Igor Bezrodny.

Jeg har spillet i Copenhagen Phil siden 1993. Fra 1987-91 spillede jeg i Moskva Filharmoniske Orkester og fra 1991-93 var jeg koncertmester i Israel Sinfonietta Beer Sheva.

Jeg vil gerne spille så meget god musik i vores orkes­ter som muligt, repertoiret er jo næsten ubegrænset. Jeg synes, vi skal nå et bredere publikum, som omfat­ter folk fra alle aldre. Spillekvalitet, både indivi­duelt og sammenspillet, er et andet område, hvor der altid er nye udfordringer og spændende opgaver.

Jeg er uddannet på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium i 1995 hos professor Peder Elbæk. Efter videre studier i Israel og Østrig konkurrerede jeg mig ind i Copenhagen Phil i 1998.

Jeg har medvirket ved flere kammer- og solokoncerter i ind- og udland, hvor Polen har været en dominerede faktor.

Jeg er født i 1956 i Sorgenfri og bor på Frederiksberg med min mand, to hjemmeboende børn og én hund.

Jeg startede som fire-årig med at spille blokfløjte og klaver hos den ’lokale’: Irene Skovgaard i en gammel villa fyldt med P.C. Skovgaard og Niels Skovgaards malerier. Som 12årig fik jeg en violin i julegave købt hos en marskandiser på Lyngby Hovedgade.

Jeg har fået undervisning af en meget ung Peter Fabri­cius (orkestrets bratschist), som kunne sætte fut i mig! Senere fulgte Konservatoriet hos Endre Wolf og Ch. Senderovitz. Men mest har jeg lært af Boris Sam­sing, som jeg fik privatundervisning af.

I 1982 vandt jeg en konkurrence i Malmø Symfoniorkes­ter, hvor jeg sad et år i 2. violingruppen. I 1987 gik turen til Copenhagen Phil, hvor jeg i 1992 vandt en kon­kurrence i primogruppen.

Jeg kan lide at spille alt! Dog savner jeg værker med kor og orkester – men jeg bliver ’høj’ af Lan Shuis Beethoven symfonier. Og jeg vil gerne opleve Skrjabins Poeme L`ekstase med det helt store orkester.

Jeg har allerede oplevet det meste, man kan ønske sig som musiker. Men mine mål er at være med til at fastholde os som et spændende orkester, man ikke kommer uden om – og fast­holde den fantastiske stemning arbejdspladsen indeholder, musisk som menneskeligt.

Jeg har siden 1988 været ansat som violinist i Copenhagen Phil og har som solist optrådt med Copenhagen Phil samt Louisiana Museum Art Ensemble.

Jeg er uddannet i Danmark hos Kgl. Koncertmester Ey­vind Sand Kjeldsen med videre studier hos Pierre Amo­yal i Paris. Jeg har studeret kammermusik hos bl.a. Milan Vitek, William Pleeth, Beaux Art Trio og Mstislav Rostropovich. Derudover er jeg 2. violinist i Sjællands Strygekvartet.

Jeg er født i 1969 og be­gynd­te at spil­le som fire-årig hos Ellinor Fribo på Fr.værk Mu­sik­skole. Sid­en fik jeg un­der­vis­ning hos To­ve – og Bé­la Det­re­köy på Su­zu­ki-Ins­ti­tut­tet. Der­eft­er stu­di­er hos Mi­lan Vi­tek og Mar­ta Li­ba­lo­va. I 1984 kom jeg på ind på kon­ser­va­tori­et, og her vandt jeg guld­medal­je i Ber­lings­kes Mu­sik­kon­kur­ren­ce. I 1990 mod­tog jeg Jacob Ga­de-Pris­en.

Jeg de­bu­tere­de i 1991. Vi­de­re stu­di­er fo­re­tog jeg på Mo­zar­te­um i Salz­burg hos vio­lin­vir­tuo­sen Rug­gie­ro Ric­ci. I min øs­trig­ske pe­ri­ode var jeg li­ge­le­des med­lem af Salz­burg Cham­ber So­lo­ists og Salz­bur­ger Streichs­ex­tett. 1993–95 var jeg vio­lin­ist i kam­mer­or­kes­ter­et Ni­euw Sin­fo­niet­ta, Ams­ter­dam. Jeg har vær­et so­list med or­kest­re i man­ge lan­de, og jeg ind­spil­ler CD’er for bl.a. Da­ca­po Re­cords.

Jeg har en bred mu­sik­alsk smag og spil­ler ger­ne bå­de ny cra­zy kom­posi­ti­ons-mu­sik i AT­HE­LAS og Johan Sebastian Bachs stor­lad­ne solo­værk­er til kir­ke­kon­cer­ter. Sid­en 2004 har jeg vær­et 2. kon­cert­mes­ter i Co­pen­hag­en Phil. Jeg els­ker også at und­er­vi­se og har si­den 2008 vær­et ti­me­læ­re på DKDM i vio­lin og or­kes­ter­stem­me­spil. Jeg spil­ler på en Ni­co­la­us Gag­liano an­no 1745, ven­ligst ud­lånt af Augusti­nus-Fond­en.

Jeg er mor til tre skøn­ne børn. Mit fremtids­øns­ke er fred på jord! – og at spille en mas­se dejlige og ud­ford­ren­de pro­gram­mer med dej­lige og ud­ford­ren­de men­nesk­er!

Jeg blev født dagen efter Østtimors uafhængigheds­erklæring fra Portugal og samme år som Tiger Woods, David Beckham og Jamie Oliver kom til verden. Violin­karrieren skød jeg i gang med en køkkenrulle limet til en cigarkasse i venstre hånd og en pind i højre, for jeg ønskede mig brændende at spille violin ligesom min storesøster. Da jeg omsider blev tre år, fik jeg ende­lig en rigtig violin og blev et ægte Suzuki­barn.

Efter gymnasiet fortsatte jeg på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium hos Elisabeth Zeuthen Schneider, og senere generede jeg professor Jens Ellermann med mit spil på Hochschule für Musik und Theater i Hann­over.

I 2002 lukkede 2. violingruppen mig ind i Copenhagen Phil. Jeg havde dog et halvt års sviptur til Odense Symfoniorkester, men savnede Wladek og tøserne i København, hvor jeg bor. Fra 2007 har jeg så prøvet lykken i vores orkesters 1. violingruppe.

Mit yndlingsværk er mit eget Op. 1 (et meget sprud­lende værk, der går i vuggestue). Jeg elsker at spille kammermusik, men holder også meget af at spille en let Beethoven og en fed Mahler symfoni. Mine ønsker for orkestrets fremtid er at spille fantastiske koncerter i fyldte sale med vores dejlige publikum.

Jeg er født 1971 i Budapest, Ungarn, men Salzburg blev min hjemby, eftersom min far fik en stilling som violinist i Mozarteum Orchester Salzburg samme år. Jeg har spillet på violin, siden jeg var 5 år. Mine primære studiesteder har været Musikhochschule Wien og Universität Mozarteum Salzburg, hvor jeg spillede min (afsluttende) diplomkoncert i professor Ruggiero Riccis violinklasse. I knap 10 år var jeg 2. violinist i min fars strygekvartet, og dette var et godt kontrapunkt til den solistiske uddannelse. Mine orkesterstillinger har været Mozarteum Orchester Salzburg, 3. koncertmester i Aalborg Symfoniorkester, DR UnderholdningsOrkestret og siden 2011 Copenhagen Phil – allesammen i primo violingruppen.

Jeg har modtaget førsteprisen i 1995 i den østrigske national konkurrence og senere DR UnderholdningsOrkestrets hæderspris. Det er jeg enormt glad for – ligesom jeg er glad for min Tango Nuevo Quintet CosmopoliTango. Og så var det et specielt musikalsk eventyr at spille Rued Langaards strygekvartet nr. 6 i det ungarske Radioorkester, hvor denne danske komponist var et helt ukendt navn.

De største personligheder, jeg kunne møde, ville være Astor Piazzolla og hans Quintet. Store violinister for mig er bl.a. Josef Sivo, Franz Samohyl og professor Ruggiero Ricci. Mine første inspirationkilder har været min far, sigøjnermusik, Khachaturian og Beethovens 7. symfoni. Senere var det Mozart, musik fra det 19. århundrede, Jacques Brel, Louis Armstrong, Ella Fitzgerald og Oscar Peterson. I øjeblikket er jeg fascineret af Chopin og Stockhausen, Bruckner og Sibelius… Men det er en lang historie…

Jeg er født i den utroligt smukke by, Krakow i Polen, men jeg er vokset op i den pulserende og kulturelle verdensby Berlin. Da jeg var 3 år gammel, spurgte jeg mine forældre, om jeg måtte spille violin, og siden den dag har jeg aldrig været separeret af instrumentet.

Som 13 årig blev jeg optaget som ung-studerende på Universität der Künste Berlin og afsluttede min musikuddannelse med en bachelor og master of musik i London på Guildhall School of Music and Drama. Derefter konkurrede jeg mig ind i Karajan Akademiet, som er en del af Berliner Philharmonikers praktikant-program. Akademiet giver muligheden for at spille som en del af orkestret i 2 år. Derudover får man instrumental undervisning af Berliner Philharmonikernes medlemmer og spiller kammermusik sammen med de andre akademister.

Efter Akademiet blev jeg tilbudt kontrakter i Berliner Philharmoniker for at spille i deres første og anden violin gruppe. I otte år spillede jeg i dette fremragende orkester under de største dirigenter i vores tid, bl.a. Claudio, Abbado, Simon Rattle, Zubin Mehta, Günther Wandt, Maris Jansons, Daniel Barneboim, Herbert Blomstedt, Bernhard Haitink. Jeg spillede på alle største tournéer i bl.a. Asien, Australien, USA og overalt i Europa.

Et af mine personlige højdepunkter i Berlin Philharmonikerne var den store Beethoven Cyklus, Schumann Cyklus, Sibelius Cyklus, Mahler cyklus og Lutoslawki Cyklus under Simon Rattle. Det mest rørende koncertøjeblik for mig var under Simon Rattles Matthäuspassion. Samtidligt har jeg udviklet min solokarriere og jeg har bl.a. spillet i Japans Kioi Hall i Tokyo Mozart Violinkonzert, samt Brahms Doppelkonzert, Sibelius Violinkonzert og Saint Saëns Rondo Capriccioso sammen med Das Sinfonieorchester Berlin som solist i Berliner Philharmoniens store koncertsal.

Som kammermusiker fik jeg muligheden for at spille i Salzburg i det store Festpielhaus, i Berlins jødiske museums koncertsal, Centrum judaicum i Krakow, Helferei i Zürich, den gamle opera i Frankfurt, og jeg er derudover blevet inviteret til diverse kammermusikfestivaler i USA og Europa. Mens jeg var på kontrakt hos Berliner Philharmonikerne, afsluttede jeg en uddannelse som mental Coach, og jeg har lige siden coachet musikstuderende fra Rostock, Munich, Berlin, Waimar, København, Dresden, Salzburg og Geneva.

Det er min passion at bistå og støtte musikstuderende, mens de udvikler sig og går gennem de store livsudfordringer, som man kan blive udsat for som musiker. Ved siden af mit arbejde som violinist og coach er min hobby at skrive litteratur, korte historier og tekster. Inden jeg blev optaget som 1. violinist i Copenhagen Phil, var jeg på en et års kontrakt som 2. koncertmester af den 2. violingruppe i DR SymfoniOrkestrets.

Sammen med min danske mand nyder jeg livet i København og er taknemlig for at have fundet min livskærlighed og samtidig have job i den smukke by. Jeg ønsker for mit orkester her i København, at vi få muligheden for at vise vores fulde potentiale og udvikle os under inspirerende ledelse og store dirigenter til et orkester, som har en vigtig betydning i Europas landskab.

Jeg håber på at mange førende kunstnere vil lægge mærke vores store fleksibilitet, nysgerrighed og åbenhed mod udvikling som orkester. Jeg er glad for at have exceptionelt sociale og kærlige kollegaer. Det er en fornøjelse at mødes med dem hver dag.

2. VIOLIN

Jeg kommer fra Japan og bor i dag på Frederiksberg.

Da jeg var lille, var jeg meget genert. For at styrke min selvtillid foreslog mine forældre mig at spille et instrument, og da der lå en violinskole tæt ved mit barndomshjem, begyndte jeg som fem-årig at spille vio­lin. Efter at have fuldført min kandidatgrad fra Tokyo National University of Fine Arts and Music, spillede jeg i Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra fra 1999-2005.

Under et studieophold i Hamburg i 2005 fik jeg lyst til at se mere af verden og bestemte mig for at spille i et europæisk orkester. Jeg tog derfor optagelses­prøve hos Copenhagen Phil – her blev jeg ansat i 2006 og har spillet lige siden.

I fremtiden ser jeg gerne, vi spiller flere asiatiske værker, ligesom jeg gerne ser orkestret udvikle sig i en mere international retning, hvor vi i stigende grad kan spille for publikum i udlandet, måske endda i mit hjemland, Japan.

Min musikalske løbebane startede i 6 års alderen. Klassisk musik fyldte meget i mit hjem – min mor sang, min far spillede tværfløjte og min storebror spillede cello. De sørgede for, at jeg udskiftede klaveret med violinen.

På Holte Gymnasium, som på det tidspunkt omfattede en af landets førende musikskoler, begyndte jeg som 10-årig at tage undervisning i violin hos Esther Skorpik. Senere fortsatte studierne hos professor Henry Holst, og i 1981 blev jeg optaget på Det Kgl. Danske Musik­konservatorium i professor Milan Viteks klasse. I 1984 gik turen til Wien med Ernst Kovacic som lærer på Hochschule fur Musik und Darstellende Kunst.

I 1987 vandt jeg 2. soloplads i 2. violingruppen i Copenhagen Phil, hvor Anton Kontra på det tidspunkt var den inspirerende koncertmester. I en del år dannede jeg klavertrio med Steffen Helmuth og Nils Ruben og deltog bl.a. i Copenhagen Phils ½12 Kammerkoncerter.

Jeg har i de seneste år været medlem af musikernes interne orkesterforening og samarbejdsudvalg. Udover violin og klassisk musik står fritiden på motion i form af løb, zumba og andre sjove, aktive udfoldelser herunder to voksne døtre.

Med stor fornøjelse hørte jeg som 11årig Brahms vio­linkoncert med Anne-Sophie Mutter! Kort tid efter fik jeg min første violin og begyndte at modtage violin­undervisning på Det Danske Suzuki Institut. I 1993 begyndte jeg på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium, hvor jeg studerede violin hos Elisabeth Zeuten Schneider.

Efter fjerde år på Konservatoriet gik turen med min kære violin af Gustav Bernadel til USA for at studere på San Francisco Conservatory of Music. Her var jeg heldig at studere solo violin hos Camilla Wicks og orkesterstemmer hos Zoya Leybin fra San Francisco Symphony. Det var så udbytterigt, at jeg efter afslut­tet diplomeksamen tog tilbage for at studere endnu et år og samtidig arbejde i San Francisco Opera Orche­stra og Santa Rosa Symphony.

I 1999 flyttede jeg tilbage til Danmark og efter en periode i DR SymfoniOrkestret, spillede jeg mig med Brahms violinkoncert til ansættelse i Copenhagen Phil i 2000. I dag cykler jeg dagligt glad på arbejde fra mit hjem med min amerikanske mand og tre børn i Valby til dejlige orkesterprøver og koncerter med vores orkester.

Jeg er født i 1983 og har spillet violin siden fire-årsalderen. Blev i 2000 optaget på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium hos professor Peder Elbæk, og fra 2003-2005 studerede jeg i Oberlin, Ohio, USA, hos professor Milan Vitek. Jeg fik Diplomeksamen fra DKDM i 2005 og blev kort derefter ansat i Copenhagen Phil. Jeg fortsatte dog studierne hos Michael Malmgreen og lavede debutkoncert fra konservatoriets solistklasse i april 2009.

Jeg er en aktiv kammermusiker i mange forskellige sammenhænge. Især er jeg glad min duo med pianisten Kristoffer Hyldig. I foråret 2011 var jeg ansat som solospiller i Randers Kammerorkester.

Jeg er født i 1989 i Thisted og begyndte at spille violin som 4-årig. Efter gymnasiet flyttede jeg først til København, hvor jeg påbegyndte min bacheloruddannelse på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium hos professor Serguei Azizian, og senere til London, hvor jeg studerede på Royal Academy of Music hos professor Remus Azoitei.

I løbet af min studietid har jeg været så heldig at deltage i masterclasses med blandt andre Maxim Vengerov, Nikolaj Znaider, Nicola Benedetti, Alexander Sitkovetsky og Boris Kuschnir.

Foruden min musikalske uddannelse og virke som violinist har jeg desuden en bachelorgrad i jura fra Københavns Universitet.

BRATSCH

Jeg er født i ét af de bedste Bordeaux-år, 1959, og jeg udvikler mig stadig! Jeg spiller også på en Bordeaux-bratsch lavet af Yann Besson (80% Cantabile Sauvignon) – jeg spiller på en fransk bue og kører fransk bil (ingen andre franske vaner!)

Mit kontrapunkt er min engelske kone, baked beans, kartoffelmos og mine fire børn, som hver har både et engelsk og tysk pas – men tror, at de er danske. I denne konstellation forstår alle, at jeg ikke har tid til at øve…

Jeg er stolt over at være født på Idus Martius: Datoen, hvor en spåmands advarsler gik i opfyldelse, og Julius Caesar blev dræbt. To tusind år senere, i 1969, havde min mor ikke en spåkone til at advare hende om, at min tvillingesøster og jeg ville komme til verden før tid – det skete, mens hun var ved at gøre rent i Essex, England.

Jeg begyndte at spille violin som 6årig – desværre ikke af musikalske årsager, men fordi jeg ville være bedre end min søster. Men hun havde spillet i nogle år og var naturligvis bedst. Derfor begyndte jeg at spil­le bratsch, da jeg var 9 år og tilsluttede mig det lokale ungdomsorkester, som virkelig tændte min gnist.

Jeg blev medlem af National Youth Orchestra of Great Britain og studerede derefter på Guildhall School of Music and Drama først hos Graeme Scott og derefter David Takeno – et vidunderligt, inspirerende menneske og lærer.

I 1993 flyttede jeg fra London til Aalborg Symfoni­orkester, men halvandet år senere gik turen til Køben­havn og til Copenhagen Phil, hvor jeg vandt 2. solo bratsch-stillingen.

Jeg synes, det ville være fantastisk at se koncert-salen fyldt med både yngre og ældre publikummer. Jeg har selv haft mulighed for at nyde musik både inden- og udenfor koncertsalen, og det vil jeg gerne give videre til andre børn.

Jeg blev født i 1986 og voksede op i Odense. Jeg startede med at spille violin, da jeg var syv år. Da jeg var 17, lånte jeg en bratsch, og det var kærlighed fra første tone! Efter gymnasiet startede jeg på Det Jyske Musikkonservatorium i Århus, hvor jeg gik i 2 år. Herefter flyttede jeg til København og Det Kgl. Danske Musikkonservatorium, hvor jeg gjorde min bachelor og kandidat færdig. I dag går jeg på Solistklassen på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium hos Lars Anders Tomter og Tim Frederiksen. Undervejs i mine studier har jeg studeret et år på Shanghai Conservatory of Music i Kina hos Jensen Horn-Sin LAM. Jeg har desuden spillet i Nightingale String Quartet siden 2007.

I 2012 var jeg så heldig at få en stilling her i orkestret, og jeg nyder at være med til alle de spændende projekter, som orkestret kaster sig ud i! Den gode stemning og de dejlige mennesker i og omkring orkestret, værdsætter jeg meget højt.

Jeg er født i 1953 og bor i Vanløse.

Jeg startede med at spille bratsch i 8 års alderen. Senere tog jeg min uddannelse ved Musikhögskolan i Stockholm hos professor Gösta Finnstrøm. I 1985 og 2007 var jeg stipendiat ved Det Danske Akademi i Rom med studier hos professor Alfonso Ghedin.

I 1974 var jeg kontraktansat i Kgl. Filharmoniska Orkestern i Stockholm. Jeg kom til Helsingborgs Sym­foniorkester i 1975 og blev i 1979 ansat i Copenhagen Phil, i perioder som konstitueret solospiller. Fra 1994-96 var jeg medlem af Louisiana Museum Art Ensemble. I 2004 modtog jeg Anton Kontras æreslegat.

Jeg vil gerne spille med flere ’utraditionelle’ solister, klassiske/ikke klassiske – og jeg vil gerne spille mere fransk musik med en dirigent, der er specialist. Og så ønsker jeg mig udsolgte huse med salen fyldt af tre generationer.

Jeg er født 1964 og bor i København.

Jeg startede med at spille hos musikpædagog Jacob Thomsen, og i 1983 fik jeg min studentereksamen fra Sankt Annæ Gymnasium.

Jeg har studeret privat hos Milan Vitek og fik diplom­eksamen fra Det Kgl. Danske Musikkonservatorium hos Michael Malmgren, Josef Kodousek, Claus Myrup og Tim Frederiksen samt undervisning i kammermusik hos Knud Frederiksen. Undervejs har jeg været stipendiat ved Skandinavisk Forening i Rom og studeret hos professor Alfonso Ghedin – i 2009 studerende jeg på Det Danske Institut også hos Ghedin.

Jeg var medlem af Louisianas kammerensemble i 1990erne og havde kontrakt i DR SymfoniOrkestret 1989-91. I 91 konkurrerede jeg mig ind i Copenhagen Phil.

Mine ønsker er, at orkestret fortsætter den dynamiske udvikling, og at strygerkorpset opnormeres, så vi op­når en optimal balance mellem strygere og blæsere – for så ville vi få størrelsen til at spille de store symfoniske værker som fx Mahler, Sjostakovitj og Carl Nielsen.

Jeg er meget glad for at spille i Konservatoriets Koncertsal – og jeg sætter meget stor pris på Lan Shui som chefdirigent.

Jeg er født i 1972 og bor i Rungsted.

Jeg begyndte at spille violin på Musikhøjskolen på Frederiksberg som 8årig, men skiftede efter fem år til bratsch.

I 1991 blev jeg optaget på Det Kgl. Danske Musik­konservatorium og uddannede mig hos professorerne Tim Frederiksen og Josef Kodusek. Under studietiden havde jeg et halvt års Erasmus stipendium med udveksling til Hochschule für Musik i Köln. Efter min diplomeksamen var jeg periodevis kontraktansat i Copenhagen Phil, mens jeg i 1997-1998 videreuddannede mig i Rom.

I 1997 blev jeg fastansat her i orkestret. Jeg har assisteret på udlandsturnéer i DR SymfoniOrkestret og Aalborg Symfoniorkester og været aktiv som kammer­musiker ved bl.a. Hindsgavl Slots Sommerkoncerter og Copenhagen Phils ½12 Kammerkoncerter. Siden 2003 har jeg været tillidsmand for orkestrets musikere.

Jeg håber, at vi også fremover er et programmæssigt nysgerrigt orkester, og at vi med nye koncertformater og markedsføring kan få et endnu større publikum i tale i København og på hele Sjælland.

Jeg vil gerne spille Hindemith: Metamorfoser, Bartok: Divertimento og Klaverkoncert nr. 3, Tchaikovsky: Valse Scherzo, Schubert: 2. symfoni og Berlioz: Harold i Italien.

CELLO

Jeg er født i Trondheim i Norge og startede med at spille cello på musikskolen der som fireårig. Jeg flyttede til København i 2012 for at studere ved musikkonservatoriet og flyttede senere videre til New York og Oslo for videre studier.

Da jeg fik mit job i Copenhagen Phil, blev jeg meget glad for igen at skulle bo i København. Jeg har altid elsket København og den stemning, der er i byen.
Copenhagen Phil er en meget varm arbejdsplads, der fokuserer på høj kvalitet uden at være selv­høj­tide­lig. Det er de samme ting, jeg er optaget af som musiker: At møde publi­kum i øjen­højde med fantastisk musik.

Udover orkesterarbejdet nyder jeg meget at spille kammermusik i forskellige konstellationer – blandt andet i Copenhagen Philharmonic String Quartet med tre af mine kollegaer fra orkesteret.

Når solen skinner, er jeg ofte at finde på tennis­banen – en anden interesse jeg har haft siden barndommen.

Jeg er født i 1952 og bor i dag i Hellerup. Alle i min nærmeste familie spillede et eller flere instrumenter på forskellige amatørniveauer. Efter den tidlige barndom med dans, sang og lidt klaverspil kastede jeg min kærlighed på celloen. I en krog ved siden af mine bedsteforældres klaver stod en lille cello ubenyttet hen. Det skulle hurtigt vise sig, at den havde stået og ventet på mig.

Jeg blev optaget på det Fynske Musikkonservatorium i 1972 og konkurrerede mig i 1975 til en stilling i Odense Byorkester. I de følgende år tog jeg sideløb­ende privat undervisning hos Asger Lund Christiansen og Erling Bløndal Bengtsson. Odense Byorkester blev i 1979 afløst af Copenhagen Phil. Derudover har jeg haft et vikariat i Det Kgl. Kapel og fra 1993-98 spillede jeg i Louisiana Museum Art Ensemble. Orlov fra orkestrene indimellem har desuden givet mig mulig­hed for udlandsstudier hos blandt andre Ralph Kirsh­baum.

Jeg vil gerne spille flere store værker i samarbejde med konservatoriets afgangsstuderende. Og så håber jeg, vi får mulighed for at fortsætte den kunstne­riske udvikling, vi har oplevet de seneste år, at vi vil nå ud til et bredere publikum, og at vi bevarer den positive og gode ånd, der altid har været i orkestret.

Jeg er født i Polen i 1958.

Min uddannelse tog jeg på Malmø Musikkonservatorium samt privatstudier ved Erling Bløndal Bengtson, Ralph Kirchbaum og Emma Estrina.

Jeg har været ansat i Copenhagen Phil i en evighed. Jeg har også været ansat i Malmø Symfoni­orkester, været kontraktansat i Det Kgl. Kapel og Aarhus Symfoniorkester.

Jeg er fleksibel i forhold til repertoire – jeg ønsker nytænkning, så klassisk musik bliver mere udbredt.

Jeg er født i 1967 i Krefeld, Tyskland.

Som seks-årig startede jeg med at spille cello på den lokale musikskole, og som 16årig begyndte jeg på Konservatorium für Musik i Maastricht, Holland hos professor Radu Aldulescu. I 1987 kom jeg til Danmark for at studere på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium hos professor Erling Bløndal Bengtsson.
 Herfra debute­rede jeg i 1993.

Jeg har været medlem af European Union Youth Orchestra i 1986-89 og været ansat i Copenhagen Phil siden 1991.

KONTRABAS

Jeg startede med at spille bas som 12årig. Efter at have spillet fagot, violin og kontrabas i et par år, besluttede jeg at koncentrere mig om bassen. Jeg syntes, det var sjovere at spille et instrument, der tilbød megen modstand – og dét fandt jeg i bassen.

Efter studietiden på Royal College of Music i Stock­holm og Royal College of Music i London begyndte jeg at arbejde i National Symphony Orchestra of Ireland i Dublin. Efter et par skønne år i Irland besluttede jeg at flytte tilbage til Sverige, hvor jeg fik ansættelse i Malmö Symphony Orchestra. Herfra gik turen over sundet til Copenhagen Phil, hvor jeg har spillet siden 1996.

Udover jobbet som ledende kontrabas er jeg også leder af kontrabasstudierne ved Malmö Musikkonservatorium.

Jeg bor i Sverige på den svenske vestkyst med min kone, fire børn og hund Berlioz. I fritiden nyder jeg madlavning, træarbejde og hurtige biler.

Jeg har boet i Skandinavien siden 2002, hvor jeg har arbejdet med orkestre i Norge, Sverige og Danmark. Jeg har spillet i Copenhagen Phil siden 2003.

Jeg har også arbejdet med Bergen Philharmonic Orchestra i Norge, Gothenburg Symphony Orchestra i Sverige og arbejder nu også som freelancer med flere ensembler. Mr. Buckley vandt i 2004 Ludwig Sperger Double Bass Competition, og jeg har også været solist med vores orkesters ½12 Kammerkoncerter i København.

Jeg har en bachelorgrad fra University of Colorado i Boulder, hvorfra jeg tog til Juilliard School i New York City for at lave overbygningsstudier. Jeg har en mastergrad fra Rice University i Houston, Texas, og er i gang med at lave min doktorafhandling samme sted.

FLØJTE

Jeg kommer fra Helsingborg i Sverige, men bor i Køben­havn. Jeg har spillet fløjte i 25 år, og begyndte som 10årig, så kan I selv regne… Jeg har, siden jeg var en lille pige, altid brændt for at spille fløjte – og gør det stadig nu med over 10 år som solofløjtenist i Copenhagen Phil.

Mine første fløjtetimer fik jeg på musikskolen i Helsingborg. Senere begyndte jeg at tage privattimer hos Sven-Olof Johansson (Helsingborg Symfoniorkester). Efter nogle år sendte han mig på kursus hos Toke Lund Christiansen (DR SymfoniOrkestret), og så blev jeg fristet til at søge ind på Det Kgl. Danske Musikkon­servatorium, hvor jeg har fået hovedparten af min videre uddannelse.

Mit mål, kære publikum, er at bevæge jer. Måske skal ikke alle værker være smukke, nogle kan være imponerende, andre inderlige eller bare anderledes. Så længe det er oplevelser, vi leverer til jer, synes jeg, vi har nået vores mål.

Jeg er født i 1983 og kommer fra Sverige.

Da jeg som 8-årig gerne ville spille cello, sagde mine forældre: “Er det ikke lidt tungt og bøvlet at bære rundt på?”. Mange år senere sidder jeg så på pladsen som piccolofløjtenist i Copenhagen Phil – for heldigvis opdagede jeg, at fløjten er det smukkeste og mest vidunderlige instrument, så jeg er ikke ked af, at jeg valgte det.

Da jeg gik på musikgymnasiet i Lund, fandt jeg ud af, at jeg ville arbejde i et symfoniorkester. Jeg studerede et år på Sundsgårdens Folkhögskola i Helsingborg, før jeg begyndte på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium hos Henrik Svitzer. Jeg var også på udveksling på Conservatoire Supérieur Musique et Danse i Lyon hos Philippe Bernold. Jeg har fået undervisning i piccolofløjte af Russel Itani (DR Symfoni­Orkestret) og Vincent Cortvrint (Concert­gebouw­orkest) i Amsterdam. Jeg startede som assistent i Copenhagen Phil i 2013 og vandt pladsen et år senere.

Jeg er utrolig taknemlig for og glad over at arbejde i dette dejlige orkester, som er inde i en rivende udvikling. Jeg glæder mig til at se, hvad fremtiden bringer!

Jeg blev født i Vasa på Finlands selvstændighedsdag i 1979 og fik navnet Anna Juuliska Nykvist, inspireret af en schlager fra 70erne. I dag bor jeg på Frederiks­berg.

Som 9årig begyndte jeg at spille fløjte, fordi jeg havde set en fascinerende fløjtenist i fjernsynet. I Finland går så godt som alle børn til musik, og systemet er fra start helt anderledes målrettet end i Danmark med optagelsesprøver, eksamen osv. Efter mu­sikskole og gymnasium i Vasa kom jeg ind på Sibelius­akademiet i Helsinki, og efter to år flyttede jeg til København og startede på Det Kgl. Danske Musikkonser­vatorium.

Jeg har spillet i Copenhagen Phil siden 2003 og har oplevet orkesterets opsving fra første parket.

Jeg synes, vores Beethoven­projekt med Lan Shui har skolet os utrolig meget – jeg kan aldrig få for meget Beethoven. Som finne savner jeg selvfølgelig også mere Sibelius, og så drømmer jeg om at komme til at spille Mahlers 6. en dag. Og tænk, hvis man kunne lave spænd­ende ting med nogle af de bands, jeg hører til daglig: Arcade Fire, Efterklang osv… man kan jo altid drømme!

OBO

Jeg er født i 1978 og bor i Valby.

Siden jeg var fire år, har jeg villet spille obo. Jeg kan ikke selv huske det, men min far, som dengang var solo-hornist i DR SymfoniOrkestret, tog mig med til orkesterprøve. Her blev jeg så fascineret af daværende solooboist, Bjørn Carl Nielsen, at jeg ville spille obo. Der gik dog nogle år, inden drømmen gik i opfyld­else, hvor jeg uden succes forsøgte mig med violin, trompet og klaver. Kun klaveret har jeg holdt fast i og haft stor glæde af.

Da jeg var 9 år (og stor nok), begyndte jeg at spille obo og fik mit idol, Bjørn Carl Nielsen, som lærer. Jeg fortsatte hos ham på Det Kgl. Danske Musikkonser­vatorium og fik min debut samme sted. Jeg var så heldig at debutere med Copenhagen Phil – en gestus fra orkestret, jeg stadig er dybt taknemlig over. Sideløb­ende modtog jeg undervisning i Tyskland hos blandt andre solooboist i Berliner Philharmonikerne, Albrecht Mayer. Første gang jeg spillede i Copenhagen Phil var i 2000, hvor jeg blev ansat i 2003. I sæson 2009-10 spillede jeg i DR SymfoniOrkestret.

I fremtiden vil jeg gerne lave en koncert med sopranen Patricia Petibon, som er en af mine helt store inspi­rationskilder. På programmet må gerne være Mozarts koncertarie Vorrei spiegarvi, oh Dio! Ellers håber jeg, vi fortsætter med at være det nysgerrige orkester.

Jeg er født i 1955 og bor i Gentofte.

Efter et par år på klarinet begyndte jeg som 14årig at spille obo – med al respekt for klarinetten blev jeg straks fascineret af oboens klang på trods af det gamle danske leksikons beskrivelse af oboen som: ”Et højt og skjærende instrument med somme kjønne toner.”

Jeg er uddannet hos Ebbe Monrad og senere på Det Fynske Musikkonservatorium hos Jørgen Hammergård. I 1975 fik jeg tilbudt en kontrakt i DR SymfoniOrkestret og vandt senere samme år konkurrencen som oboist og engelskhornist i Copenhagen Phil – som kun 19årig. Fra 1985 og de næste godt 20 år var jeg orkestrets solooboist.

Jeg har benyttet mulighederne for at søge orlov og komme udenlands for at studere i flere omgange. Det er blevet til inspirerende ophold hos blandt andre Lothar Koch i Berlin og Heinz Holliger i Freiburg. I 1976 var jeg med til at danne Københavns Blæserkvintet, som har givet mange koncerter i ind- og udland og vundet ad­skillige priser. I 1991 modtog vi Dansk Musikerfor­bunds Hæderspris.

Jeg håber, at orkestret vil få økonomiske rammer til at fortsætte den nuværende udvikling og dermed befæste vores position i det københavnske musikliv – gerne med et lidt større antal musikere end det nuværende.

Jeg er født i 1973 og opvokset i Skive.

Jeg startede som 6årig med at spille violin og rundede en del andre instrumenter, før oboen blev præsenteret for mig som 13årig (i mangel af bedre!) – jeg ønskede egentlig at lære at spille saxofon. Jeg opdagede dog hurtigt oboens helt unikke kvaliteter, ikke mindst i kraft af min lærer Jørgen Skyttegaard, som jeg også havde hele vejen igennem konservatorietiden i Aalborg.

Efter konservatoriet studerede jeg et år i London hos Gordon Hunt og tog så hjem og freelancede. Udover at assistere i de fem landsdelsorkestre spillede jeg alt fra kammermusik over ny musik og cross-over til opera, musicals og teaterforestillinger. Endelig var jeg også en del i Malmö- og Helsingborg symfoniorkestre, før jeg fik tilbudt prøvetid i Värmlandsoperan, som jeg takkede nej til, da jeg i november 2009 blev fastansat her i orkestret.

Jeg glæder mig utrolig meget til alle de forskellige spændende opgaver, vi får i fremtiden, og al den fantastiske musik vi skal spille.

KLARINET

Jeg er født i 1957 og bor i København Nordvest.

Jeg begyndte at spille klarinet i Odense Skoleorkester i 1967, men skiftede i starten af 70erne til tenorsax og spillede i en årrække i diverse lokale amatørjazz­orkestre og bigbands. I midten af 70erne fandt jeg klarinetten frem igen og blev optaget på Det Fynske Musikkonservatorium fra 1976-80 hos Jens Schou. I 1980 gik turen til Guildhall School of Music and Drama i London hos Yona Ettlinger og Antony Pay, hvorfra jeg afsluttede med Diplom i 1982. Endelig har jeg spillet hos Guy Deplus i Paris, Larry Combs i Chicago samt Fred Ormand i Ann Arbor, USA.

Siden 1983 har jeg været en del af Copenhagen Phil. Sideløbende har jeg været aktiv som kammer­musiker i Den Skandinaviske Blæserkvintet og siden 1987 medlem af Den Danske Blæseroktet. I årenes løb har jeg assisteret i flere orkestre særligt Det Kgl. Kapel.

Mine ønsker for orkestret er, at den udstukne kurs følges op, så orkestrets kvalitet forbedres år for år – og jeg ønsker, at vi formår at tiltrække et ungt publikum og samtidig fastholde det eksisterende. Al-sidighed og kvalitet er for mig nøgleordene til frem­tidens repertoire, som bør spænde vidt fra gammelt til nyt.

Jeg er en 57’er – og efterhånden en af ’de gamle’ i orkestret. Jeg er født ved Holbæk og har gået i skole i Kolding, hvor jeg fik en klarinet i hånden, da den lokale musikskole skulle oprettes i 1968.

Senere blev jeg optaget på Konservatoriet i Esbjerg. Jeg fik i 1983 job i Dronningens Vandrende Garde – men slap ud derfra i 87, da jeg vandt en konkurrence i Sjællands Symfoniorkester. Her har jeg spillet siden. Dog havde jeg et par års orlov, hvor jeg underviste i musikskoler på Lolland.

Efter endt orlov havde familien ikke råd til at flytte tilbage til storbyen, så vi bosatte os i Eskilstrup på Nordfalster, hvor vi kunne købe 10.000 m2 til små penge. Så jeg er nok den musiker i København, der bor længst fra sit arbejde. DSB nyder godt af mig – og jeg er endnu ikke kommet for sent til en koncert.

FAGOT

Jeg er født i 1954 og bor i København.

Jeg blev som 17årig inspireret af mine søstre til at spille klassisk musik. Jeg ønskede at spille cello, men var for gammel til et strygeinstrument, så min søster spillede nogle plader for mig – og jeg tabte mit hjerte til fagottens bløde dybe lyd.

Min første lærer var Peter Busch fra Copenhagen Phil. Han solgte mig en brugt Adler fagot for 3000 kr. Herefter fik jeg professor Aage Bredal som lærer – også da jeg i 1974 startede på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium. I 1976 vandt jeg en plads i DR SymfoniOrkestret, men gjorde sideløbende min konservatorieuddannelse færdig med Diplomeksamen i 1979 hos Peter Bastian. I 1982 vandt jeg solostil­lingen i vores orkester – den plads jeg stadig sidder på.

Jeg har bl.a. været medlem af kammerensemblerne Da Camera, Trio Devienne, Trio Montana, kvartet med Melnik trioen og Københavns Blæserkvintet. Og så har jeg været medlem af Jeunesses Musicales’ Verdens-orkester i Canada i 1976 samt Korea og Japan i 1977. Jeg modtog Jacob Gades Legat i 1978, Copenhagen Phils Venneforenings pris i 2008 samt Sydbanks Musikpris i 2010.

Det er vigtigt for mig at spille så godt som muligt og udbrede kendskabet til den klassiske musik for der­igennem at være med til at bevare så vigtig en del af vores kultur.

Jeg er født i Egtved i 1964.

På gymnasiet begyndte jeg på fagot hos Axel Momme i 1980 efter mange års korsang, klaver- og blokfløjte­spil. Det skulle egentlig have været klarinetten, men heldigvis var der mere brug for fagotter i de lokale orkestre, og jeg lærte hurtigt at elske min nye iden­titet.

Efter studietiden på Det Kgl. Danske Musikkonserva­torium hos Peter Bastian i 1991 og løbende undervis­ning hos Eirik Birkeland i Oslo, vandt jeg en plads i vores orkester, hvor jeg siden 1990 havde passet kontrafagotten. Efter et par barselsorlove rykkede jeg i 2001 op som alternerende solospiller. Men også to år i Malaysian Philharmonic Orchestra er det blevet til.

Udover at spille i Copenhagen Phil er jeg en del af Athelas og Den Danske Blæseroktet. Jeg nyder afveks­lingen mellem orkesterspil og kammermusik, ligesom jeg i vores orkester også er vældig glad for den alsidig­hed, der er i programmerne – det har i mange år været vores varemærke, og det håber jeg, det bliver ved med. Jeg håber, at publikums nysgerrighed efter at høre noget nyt vil betyde, at vi også giver os i kast med mindre kendte værker. Dette er dog ikke lig med, at vi kan undvære at spille Mozart, Beethoven og Brahms. Tværtimod.

HORN

Jeg er født i 1965 og bor i Vanløse.

Jeg startede med at spille trompet, men en dag kom lederen på min musikskole og gav mig et valdhorn med hjem, som han syntes, jeg skulle prøve. Jeg har spil­let horn lige siden – det var i 1975.

Jeg har studeret på Det Kgl. Danske Musikkonservato­rium fra 1983-85 og i Wien på Hochschule für Musik fra 1985-86. Inden jeg blev ansat i Copenhagen Phil var jeg to år i DR SymfoniOrkestret og tre år i Østrigs Radio Symfoniorkester i Wien. Siden 1993 har jeg været solohornist her i orkestret. Jeg har spillet solohorn i EU-ungdomsorkester, Operaen i Lyon, Göteborgs Symfo­niker og Sinfonieorchester des Bayerischen Rundfunks og i forskellige udenlandske festivalorkestre. Jeg har også spillet meget kammermusik – de seneste år med Den Danske Blæseroktet og Den Danske Horntrio.

I 1987 fik jeg Jacob Gades Legat, vandt i 1994 Nordisk Valdhorn-konkurrence i Finland og i 2008 fik jeg Syd­banks Musikpris. Siden 2003 har jeg undervist på Musikkonservatoriet i Århus.

Mit store ønske for Copenhagen Phil er, at vi må fort-sætte den fantastiske udvikling, som er i gang nu. Derigennem kan vi markere os internationalt OG levere endnu bedre koncerter for vores publikum!

Jeg er født i 1956.

Efter at have spillet lidt blokfløjte i skolen, gik turen til Birkerød Musikskole, hvor melophon og alt-horn blev prøvet af, inden jeg som 12årig endte på hornet – for som min lærer sagde: ”Hornister er der altid brug for.” Men horn underviste man ikke i på musikskolen, så jeg fik privattimer hos Poul Erik Vilsbæk. 14 år gammel havde jeg min første optræden som solist med Tivolis Symfoniorkester, kom med i DR´s Juniororkester og spillede ellers i alle Københavns amatørorkestre. Der var rigtig nok brug for en god hornist!

Senere modtog jeg undervisning hos Hans Emil Sørensen, inden jeg kom på Konservatoriet i 1975 efter en stu­dentereksamen fra Birkerød Statsskole. Det blev kun til et enkelt år på konservatoriet, så lokkede DR UnderholdningsOrkestret med en kontrakt i 1976, som siden blev til en fastansættelse. I 1982 blev jeg ansat i Copenhagen Phil med en kort afstik­ker til Kapellet i 2005-06.

Jeg modtog i 1977 Jacob Gades Legat og har været med­lem af Den Danske Blæseroktet siden 1987. Fritiden bruger jeg helst på golfbanen.

Jeg er født i 1956 og bosat i Malmø.

Jeg startede med at spille horn i 1970, hvor jeg læste Heinrich Bölls beskrivelse med et ord af smukt: Wald­horn. Min uddannelse tog jeg på Malmö Musikhögskola/ Lunds Universitet 1973-1977 med Ingbert Michelsen som hornlærer. Senere studier hos Ota Vojacek, Björn Fos­dal og Philip Farkas.

Siden 1975 har jeg været assistent her i Copenhagen Phil, hvor jeg blev fastansat i 1983. Der­udover har jeg spillet i Malmö Opera, Drottningholms Barock Orkester, DR SymfoniOrkestret, Odense Symfoni­orkester og Athelas Sinfonietta Copenhagen/Woodwind-quintet siden 1996. Fra 1985 til 1991 underviste jeg i valdhorn og pædagogik på Det Kgl. Danske Musikkonser-vatorium.

Som hornist har man sine favoritter – mine yndlings­værker er af Beethoven, Schumann, Brahms, Bruckner, Mahler og Richard Strauss.

Mit ønske for fremtiden er, at Kulturministeriet vågner op og bruger sin politiske forståelse, magt og indsyn til at give orkestret optimal støtte, så et frugtbart arbejdsklima kan bibeholdes.

Jeg er født i 1981.

Jeg har spillet horn, siden jeg var 8 år, hvor jeg begyndte på elevskolen i Tivoli-Garden hos Helge Nielsen. Fra 1998-2001 gik jeg på Musikalsk Grund Kursus i Ishøj og blev i 2001 blev optaget på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium hos solohornist i Det Kgl. Kapel Ola Nilsson.

Siden 2004 har jeg talrige gange været i Chicago for at modtage undervisning af Gale Williams, forhenvær­ende solohornist i Chicago Symphony Orchestra og Rex Martin, professor på Northwestern University of Music. I 2011 blev jeg 2. prisvinder sammen med Mazvila Winds ved P2’s Kammermusik-konkurrence.

Jeg spillede fra 2004-2007 i DR SymfoniOrkestret og fra 2007-2008 i Teatro Municipal i Santiago, Chile. I foråret 2008 blev jeg ansat i Copenhagen Phil som 3. hornist.

TROMPET

Jeg er født i 1956 og bor i dag i Allerød.

Allerede som fem-årig begyndte jeg at spille trompet og modtog undervisning af min far, Knud Hovaldt i perioden 1964 – 1975. I 1974 blev jeg tildelt Jacob Gades legat, og i 1976 studerede jeg første gang hos solo­trompetist Adolph Herseth fra Chicago Symphony Orchestra. Studierne fortsatte i 1977 i Frankrig hos Maurice André.

Jeg afsluttede mine studier med første del af Musik­videnskab på Københavns Universitet og blev i 1982 Statsprøvet Musikpædagog fra Det Kgl. Danske Musikkon­servatorium med bl.a. solotrompetist Ole Andersen som lærer. Fra 1979–1986 var jeg ansat i Den kgl. Livgar­des Musikkorps, hvorefter jeg fik ansættelse i Copenhagen Phil.

Jeg har været solist med alle symfoniorkestre i Dan­mark og været på utallige turneer. Største oplevelser som solist må være Alaska, Kirkisien, Bulgarien og Riga Domkirke.

Mine ønsker for orkestret er, at vi bliver ved med at spille koncerter på et meget højt niveau og kan til­trække et stort publikum – også uden for København. Og jeg håber, vi vil spille store romantiske værker som Mahler og Bruckner.

Jeg er født i 1955.

Jeg har altid været vild med lyden af messingblæsere og kan fra min tidligste barndom i Nigeria huske lyden af det lokale spejderorkester. Jeg begyndte på trompet som 10årig hos kirkesangeren i Skrydstrup (Sønder­jylland), som også var en habil trompetist.

Jeg startede på Det Fynske Musikkonservatorium i 1974. Herfra gik vejen til Cirkus Benneweis’ omrejsende teltcirkus og en Diplomeksamen på Royal Academy of Music i London. Jeg har arbejdet freelance i London, været ansat i det Fynske Livregiments Musikkorps og i 1983 tog jeg Musikpædagogisk eksamen fra Det Fynske Musikkonservatorium. Jeg har været forbi Den Kgl. Liv­gardes Musikkorps og studeret på Northwestern Univer­sity i Chicago. Og i 20 år har jeg spillet i Royal Danish Brass samt siden 1995 undervist på MGK på Sankt Annæ Gymnasium.

Jeg har altid været glad for at spille i vores orkes-ter, der har givet mig mange store musikalske oplev­elser. Jeg er glad for vores gode udvikling og for, at messingsektionen og paukerne skifter til naturinstru­menter, når vi spiller wienerklassisk. Det giver flere farver at spille med og mere varierede oplevelser.

Mit ønske er, at endnu flere mennesker må opleve, hvordan musik som intet andet uden ord og billeder kan påvirke det dybeste i mennesket.

BASUN

Jeg er født i 1972 i Hjerting uden for Esbjerg og bor i dag i Valby.

Da jeg gik i fjerde klasse, startede min musiklærer, som var ivrig kornettist i det lokale brass band, et begynderhold for messingblæsere. Det første halve år havde vi ingen instrumenter, men spillede kun på mund­stykker. Efterhånden fik musikskolen instrumenter, og på den måde fik jeg først et euphonium, som senere blev udskiftet med en basun.

Jeg er uddannet på Det Jyske Musikkonservatorium og derefter Det Kgl. Danske Musikkonservatorium, hvorfra jeg afsluttede med debut fra solistklassen i 2005. Sideløbende var jeg flere gange i Chicago hos især Michael Mulcahy på Northwestern University.

Udover Copenhagen Phil har jeg spillet i Sønderjyllands Symfoniorkester, DR SymfoniOrkesteret, Malmö Symfoniorkester og Det Kgl. Kapel.

Som messingblæser vil jeg naturligvis gerne spille store romantiske værker af fx Mahler, Bruckner og Strauss. Det bedste ved at arbejde i orkestret er repertoirets store alsidighed – at vi spiller både klassisk koncertmusik, opera, ballet og populære koncerter. Orkesteret har altid haft tradition for et utraditionelt og eksperimenterende repertoire – det, håber jeg, kan forsætte samtidig med, at vi udvikler os som orkester.

Jeg har spillet i Copenhagen Phil siden sommeren 2015 – sjovt nok startede jeg her med at spille de samme værker (Sjostakovitjs 10. og Mahlers 3. symfoni), som jeg sluttede med i mit orkester gennem 13 år, Berliner Staatskapelle. Kursen blev sat mod Danmark og Copenhagen Phil, hvor jeg vandt en stilling som basbasunist.

Jeg blev født i Bjergby i Vendsyssel (hvor min far Helge Reinhardt var leder af Vendsyssel Egnsteater). Og heldigvis var der i Hjørring en musikskolelærer, Gunnar La Cour, som i 80erne og 90erne lærte så godt fra sig, at mange af hans elever senere blev professionelle musikere. Jeg var igennem de fleste messinginstrumenter: Kornet, horn, euphonium, tenorbasun og basbasun, før mine forældre sagde stop. Der var ikke plads til en tuba i bilen! Det blev basbasunen, der vandt, og udover La Cour fik også basunist i Aarhus Symfoniorkester Rolf Sandmark mig i gang med musikken.

I 1996 forlod jeg som 19-årig Danmark. Efter et års højskoleophold i Norge studerede jeg fem år på Royal Northern College i Manchester, herefter gik turen til Berlin; studier, arbejde, diplom og koncerteksamen. Fra 2002 til 2004 var jeg praktikant i Berliner Staatskapelle, blev så fastansat og spillede her i 13 år. Sideløbende underviste jeg på bl.a. Hans Eisler Hochschule für Musik og i seks år på Fondacion Barenboim-Said i Sevilla. Også spilletid i BBC Philharmonic, Deutsche Symphonieorchester, Berliner Philharmonikerne og Hamburger Staatsoper er det blevet til.

Jeg sagde farvel til mange gode og dygtige kollegaer i Berliner Staatskapelle, men der er ikke tvivl om, at det er en ønskedrøm at vende tilbage til Danmark. Ud over at spille mere skandinavisk musik i fremtiden (der spilles ikke meget Nielsen og Sibelius i Berlin) ser jeg i Danmark frem til at få større muligheder for solo og ensemblespil og til aktivt at påvirke den positive og alsidige udvikling, Copenhagen Phil er midt i.

TUBA

Mere af nød end af lyst star­tede jeg som 10 årig på tu­ba­en. Det skyld­tes, at mit drømmeinstrument dengang var trommerne. Og de var for længst ta­get af de an­dre børn. Jeg blev hurtigt draget af de flotte klange, som dyg­tige tu­baister kunne få ud af in­stru­men­tet. Så­ledes blev skole­orkes­tret i Greve starten på en spæn­den­de og ander­ledes kar­rie­re.

Stu­dier­ne på Det Kgl. Dan­ske Musik­kon­ser­va­tori­um led­te ef­ter 3 år til en plads i Co­pen­hag­en Phil. Efter fast­ansæt­telsen fulg­te et års stu­dier i Chi­ca­go.

Jeg har spil­let i Euro­pean Union Youth Orchestra, Ver­dens Or­kes­tret, Spo­let­to festival or­kes­ter, al­le dan­ske sym­foni­orkestre, Hel­sing­borg- og Mal­mö Sym­foni­orkes­ter, WDR Sinfonieorchester, Or­ques­ta Sin­foni­ca de Ga­li­cia, Tea­tro Muni­ci­pal San­tia­go de Chi­le og tilmed en kon­cert for is­bjørne på Sval­bard med ver­dens nord­lig­ste or­kes­ter, Nord­norsk Sym­foni­orkes­ter.

Den pæ­da­gogiske vin­kel af orkes­terar­bej­det er spæn­den­de både for orkes­tret og den enkelte mu­siker. For mit ved­kom­mende er det ble­vet til be­søg i over 800 Sjæl­landske skole­klasser. Dels for at hol­de fore­drag, dels som inspira­tor til at udøve og/eller kom­po­nere mu­sik. Det størs­te pro­jekt til dato blev gen­skabel­sen af Sacre på Østre Gas­værk. Al­le del­tagen­de klas­ser fik boos­tet fæl­les­skab­et, og hver elev fik i særlig grad åbnet op for kreativiteten.

I min fritid løber jeg og marathonløb er blevet gennemført på flere kontinenter (PR 3:00:03).

PAUKER

Jeg er født i 1960 i Holyoke, Massachusetts, USA.

Min store interesse for klassisk musik opstod, mens jeg studerede på Phillips Exeter Academy. Her spillede jeg i orkesteret og lyttede med hovedtelefon til de store Bruckner symfonier under dynen efter sengetid. Efter Exeter kom jeg til Dartmouth College og fik min B.A. med high distinction i religion og filosofi. Det kom som et chok for mine forældre, da jeg som 21årig fortalte dem, at jeg ville være paukist i stedet for at fortsætte som fx jura studerende. Men de blev trøs-tet af min ældste brors kommentar: ”Det kunne være meget værre: Han kunne være blevet popmusiker.”

Jeg søgte ind på Manhattan School of Music hos en af USA’s få pauke guruer: Fred Hinger. Vi havde fem pragtfulde år sammen og sluttede med i fællesskab at bygge det sæt kabel pauker, som jeg stadig spiller på. I 1989 fik jeg et tilbud fra Trondheim Symfoniorkes­ter, hvor jeg tidligere havde prøvespillet, og et vikariat blev til fastansættelse. Trods alle fordele ved en permanent plads i Trondheim (fem år i Norge føltes som 50 år!) var jeg henrykt over i 1994 at kom­me til København og Copenhagen Phil. Og det er jeg stadig.

Mit ønskerepertoire er Mahler #2, 6 og 7, Stenhammar #2 og Serenade i F, Elgar #2 og Manfred Symfoni. Mine visioner for orkestret er en udvidelse af repertoiret.

SLAGTØJ

Jeg er født i 1968.

Siden 1998 har jeg været 1. solo slagtøjsspiller i Copenhagen Phil. Jeg tog i 1995 Diplomeksamen fra Det Kgl. Danske Musikkonserva­torium hos professor Bent Lylloff og Poul Leerhøj og med supplerende studier hos blandt andre Elden ”Bus­ter” Bailey, David Searcy, Gernot Schulz og Stanley Leonard.

Som freelancer har jeg især spillet med Helsingborg Symfoniorkester og DR SymfoniOrkestret, og jeg var i to år medlem af Schleswig-Holstein Festival Orchestra under ledelse af Sir Georg Solti og Mstislav Rostro­povich.

Jeg blev født i Providence, Rhode Island, og begyndte at undersøge klaveret i en alder af 5. Min slagtøjs­uddannelse startede, da jeg var 12 år. Jeg var medlem af New England Conservatory Youth Philharmonic, som er en af mine vigtigste musikalske oplevelser. Her var jeg under oplæring af Timothy Genis, paukist i Boston Symphony Orchestra.

Jeg har studeret i New York på Manhattan School of Music hos Christopher Lamb og Duncan Patton. I New York arbejdede jeg som freelancer i lokale orkestre og musikteater ensembler. Jeg har også optrådt med New World Symphony i Miami under ledelse af Michael Tilson Thomas.

I 2006 flyttede Mr. Fox til Spanien med sin kone Elizabeth, hvor jeg arbejdede som assistent i Palau de les Arts orkester og som freelancer og underviser i Valencia. I maj 2010 blev jeg medlem af Copenhagen Phil.

Min kone og jeg bor nu i København og nyder begge byen. Udover musik interesserer jeg mig for madlav­ning, sport (både at spille og se) og nyder selskabet af mine venner i denne smukke by.